Se Sokolem do života
DODATEK ŠKOLNÍHO VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU PRO ŠKOLNÍ ROK 2021 – 2022
Se Sokolem do života aneb Svět nekončí za vrátky, cvičíme se zvířátky
Charakteristika projektu:
V projektu s názvem Se Sokolem do života aneb Svět nekončí za vrátky, cvičíme se zvířátky, který vytvořila tělovýchovná organizace Sokol pro nejmladší generaci, předškoláky. Zaměřuje se na osvojení základů schopností předškolních dětí a mohly se v pozdějším životě dále rozvíjet a zdokonalovat. Děti se v projektu budou učit vnímat pohyb jako přirozenost a součást jejich života, a to díky kladné motivaci, při které je všemi aktivitami provází postavičky zvířat.
Časový plán projektu: celoroční, realizovaný formou týdenních témat
Věková skupina: 2 – 6 leté děti
Místo realizace: kombinace prostředí (třídy MŠ, tělocvična MŠ, zahrada MŠ, okolí MŠ – fotbalové hřiště, nedaleký les, louka, přehrada Baška, okolí řeky Ostravice)
Motivace dětí: probíhá formou motivačních zvířátek (kobylka, ježeček, opička, veverka, beruška), pracovních sešitů se samolepkami, diplomů…
Projekt je určený pro děti od 3 do 6 let, je pod záštitou MŠMT a Svazem měst a obcí (SMOČR). V jeho rámci děti plní nejrůznější pohybové aktivity, rozvíjí své poznání a čekají je i některé netradiční aktivity.
Všechny úkoly jsou rozděleny do pěti oblastí:
- Přirozená cvičení
- Obratnost
- Dovednost s míčem
- Rozvíjení poznání
- Netradiční činnosti
První tři z těchto pěti oblastí jsou věnovány pohybovým dovednostem, které mají za úkol rozvíjet u dětí základní pohyb jako takový. Díky těmto činnostem zjišťují, jak pracovat se svým tělem, jak koordinovat pohyby a zároveň zvyšují svoji tělesnou zdatnost.
Oblast, která se věnuje rozvíjení poznání, nabízí činnosti vhodné pro odpočinkové chvíle mezi cvičením či po něm.
Netradiční aktivity jsou vázány s ročními obdobími, děti tak poznávají, co se dá zažít v zimě nebo na podzim. Tyto činnosti jsou skupinovou záležitostí a zaberou více času, dávají proto příležitost uspořádat větší akci a zapojit do projektu i rodiče, sourozence nebo děti z jiné školky (jednoty) ve městě.
Každou z těchto oblastí reprezentuje zvířátko, podle kterého se děti mohou orientovat v jednotlivých úkolech. S kobylkou Emilkou trénují základní pohybová cvičení, s opičkou Haničkou obratnost a s ježečkem Marečkem cvičí s míčem. Veverka Věruška je učí novým věcem a rozvíjí jejich poznání a s beruškou Danuškou zkouší netradiční činnosti.
Projekt je rozdělený do tří kategorií podle obtížnosti, aby vyhovoval růstu a vývoji dětí v předškolním věku. Konkrétně to jsou tyto věkové skupiny – nejmladší kategorie 3-4 roky, prostřední kategorie ve věku 4-5 let a nejstarší děti ve věku 5-6 let.
Každá věková kategorie má svůj pracovní materiál (sešit 1,2,3), ve kterém jsou zahrnuté všechny výše popsané oblasti s přiměřeným počtem úkolů a náročností.
Obsahové části RVP PV, jež jsou v pedagogickém projektu obsaženy:
Dítě a jeho tělo (oblast biologická)
Dítě a jeho psychika (oblast psychologická)
Dítě a ten druhý (oblast interpersonální)
Dítě a společnost (oblast sociokulturní)
Dítě a svět (oblast environmentální)
Hlavním záměrem projektu je zapojení co nejvíce dětí do pohybových a rozumových aktivit a plnění úkolů.
Forma realizace projektu je součástí každodenních činností v MŠ (Třídní vzdělávací plány):
- pohybové hry
- PH s doprovodem říkanek
- ranní pohybové chvilky (pravidelné zařazování zdravotnických cviků,)
- míčové hry
- využití sportovního náčiní (švihadla, míče, „házecí“ míčky, drátěnky, polštářky…)
- relaxační techniky (uvolňování, prvky jógy, aj.)
- tanečky (využití metodických videí a hudby z web stránek projektu)
- pobyt venku – využívat okolí MŠ (fotbalové hřiště, les, zahrada MŠ, turistika – delší vycházky např. do Hodoňovic na hřiště; do Místku, aj.)
- zařazování atletických prvků do cvičení
- využívání tělocvičny a jejího zázemí (nářadí, náčiní)
- kolektivní hry s pravidly
- společné akce pro rodiče s dětmi: Sokolíkova olympiáda (konec školního roku)
- prezentace školy: článek do zpravodaje, fotodokumentace
OČEKÁVANÉ VÝSTUPY, KE KTERÝM SMĚŘUJEME:
Dítě a jeho tělo
- správné držení těla
- vědomě a kvalitně napodobit pohyb
- základní pohybové dovednosti (zvládat překážky, házet, užívat náčiní…)
- ovládat polohy, pohyby těla, dechové svalstvo
- sladit pohyb s rytmem a hudbou, pohyb se zpěvem
- vědomě napodobit pohyb podle vzoru, přizpůsobit jej pokynu
- prostorová orientace
- ovládat koordinaci ruky a oka, zvládat jemnou motoriku
- zacházet se sportovním náčiním a nářadím
- vnímat rozlišovat pomocí smyslů
- pojmenovat části těla, některé orgány, znát jejich funkce
- zvládnout sebeobsluhu, uplatňovat základní hygienické a zdravotně preventivní návyky
- rozlišovat, co prospívá zdraví a co mu škodí, neohrožovat zdraví a bezpečí své i ostatních
- zvládnout jednoduchou obsluhu a pracovní úkony
- mít povědomí o těle a jeho vývoji (růstu, proměnách)
- mít povědomí o některých způsobech ochrany, kde hledat pomoc
Dítě a jeho psychika
- porozumět slyšenému
- pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno
- vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity, mínění a úsudky ve vhodně zformulovaných větách
- domluvit se slovy i gesty, improvizovat
- využívat všech smyslů, záměrně pozorovat, postřehnout, všímat si …
- záměrně se soustředit na činnost a udržet pozornost
- orientace v počtu cca do 6, 10, poznávání více, méně, první, poslední
- (číselná řada, číslice, základní geometrické tvary, množství…)
- chápat prostorové pojmy a vztahy
- řešit problémy, úkoly a situace, myslet kreativně, předkládat nápady, nalézat nová řešenír
- vytvářet si vlastní názory a postoje, vyjadřovat je, rozhodovat se
- ovládat své city, přizpůsobovat jim své chování, vyjádřit i nesouhlas
- přijímat pozitivní ocenění i svůj případný neúspěch, vyrovnat se s ním
- vyvinout volní úsilí, soustředit se na činnost a její dokončení
- respektovat předem vyjasněná a pochopená pravidla
- organizovat hru
- prožívat radost ze zvládnutého a poznaného
Dítě a ten druhý
- navazovat kontakt s ostatními
- dodržovat dohodnutá a pochopená pravidla, dodržovat herní pravidla
- respektovat potřeby jiných, porozumět běžným projevům vyjádření emocí a nálad
- vnímat, co si druhý přeje, potřebuje, soucítit, mít ohled, pomoct…
- uvědomovat si vlastní práva, i ostatních – vzájemně se respektovat
- obhajovat své postoje a názory, respektovat jiné, přijímat kompromisy, řešit konflikty dohodou, bránit se ubližování, ponižování, spolupracovat s ostatními
Dítě a společnost
- vytvořit si představu o pravidlech chování a společenských normách
- uplatňovat návyky společenského chování: zdravit, rozloučit se, poprosit, poděkovat, požádat, vyslechnout druhého, uposlechnout pokyn, neskákat do řeči
- začlenit se do třídy, skupiny, do společnosti- respektovat rozdíly, chovat se a jednat s ohledem na druhé, podřídit se rozhodnutí skupiny, programu, přijímat autoritu, spolupracovat
- porozumět běžným neverbálním projevům, prožitkům, nálad
- vyjednávat, domluvit se (samostatně, s pomocí)
- dodržovat pravidla her a jiných činností, jednat spravedlivě, fair
- zacházet šetrně s pomůckami
- vyjadřovat se prostřednictvím pohybových, hudebně-pohybových činností…
Dítě a svět
- osvojit si elementární poznatky o okolním prostředí, které jsou dítěti blízké
- uvědomovat si nebezpečí, mít povědomí, jak se mu vyhnout, jak se chránit
- mít povědomí o významu životního prostředí pro člověka-vliv, chování lidí
- všímat si změn a dění v nejbližším okolí, pochopit přirozené změny a vývoj, přizpůsobovat se běžně proměnlivým okolnostem (pohybové aktivity, sporty v různých ročních obdobích)
- vnímat řád, rozmanitost, pozoruhodnost, pestrost světa lidí (mít povědomí o existenci národů – olympiáda