Kouzlo vnitřního klidu
Kouzlo vnitřního klidu: Projektový den v říjnu zaměřený na sebelásku
V říjnu proběhl ve školní družině projektový den s názvem Kouzlo vnitřního klidu, který byl tentokrát zaměřen na sebelásku – důležitý aspekt vnitřního klidu. Sebeláska je klíčová pro přijetí sebe sama se všemi přednostmi i nedostatky, a právě to jsme chtěli s dětmi během tohoto dne prozkoumat.
Celý den začal poutavým psychologickým příběhem o Aničce, která se neměla ráda. Anička se setkala s vílou Pohoděnkou, která jí ukázala, jak důležité je začít přijímat sama sebe. Víla jí poradila, aby si každý den našla něco, za co se může pochválit, aby si pravidelně uvědomovala vše dobré, co ji obklopuje, a aby se nebála dělat chyby, protože právě z nich se nejvíce učíme. Důležitým momentem bylo, když Anička dostala kouzelné zrcadlo, které neodráželo její vnější podobu, ale její vnitřní krásu a sílu. Pohoděnka ji také naučila, jak otevřeně mluvit o svých pocitech.
Děti byly příběhem nadšené a po jeho poslechu jsme společně diskutovali o tom, jak mohou ony samy lépe přijímat sebe. Sdílely své vlastní zkušenosti, jak si umí samy pomoci a co jim funguje, aby se cítily lépe ve svém těle i duši.
Po diskusi následovaly praktické činnosti. První z nich byla hra Kouzelné zrcadlo, během které děti nahlas říkaly pozitivní afirmace o sobě, zatímco se dívaly do skutečného zrcadla. V této hře se děti učily vnímat svou hodnotu a zaměřit se na to, co na sobě mají rády. Následně jsme hráli sociálně-pohybové hry To jsem já a Já jsem jedinečný. Při nich děti objevovaly, co mají společné s ostatními a v čem se liší – zábavným způsobem si tak uvědomovaly, že každý z nás je originál.
Hra Udělám chybu? Nevadí děti zase povzbudila, aby se nebály dělat chyby. Děti tancovaly s míčky či kuličkami na lžičkách a při každém pádu jsme si připomínali, že chyba není problém, ale příležitost k učení.
Další aktivitou bylo vytváření deníku radosti, kam si děti zapisovaly a kreslily vše, za co jsou ve svém životě vděčné. Bylo až neuvěřitelné, kolik krásných věcí a momentů děti do svých deníků zaznamenaly. Když jsme deníky později prohlíželi, objevily se v nich nádherné obrázky a myšlenky, které ukázaly, jak vděčné a citlivé děti dokážou být.
Na závěr si každé oddělení nakreslilo obrázek na téma Sebeláska. Tyto obrázky nyní zdobí nástěnku u tělocvičny, aby i širší veřejnost mohla vidět, jak je důležité učit se přijímat a mít rád sám sebe.
Projektový den Kouzlo vnitřního klidu byl pro děti nejen zajímavý, ale i nesmírně obohacující. Ukázal jim, jak důležité je pečovat o sebe, přijímat své chyby a nacházet radost v maličkostech.
Za školní družiny Bc. Šárka Valošková, vedoucí vychovatelka ŠD
Celoroční projekt Školní družiny: Kouzlo vnitřního klidu – úvod
V letošním školním roce se děti ze školní družiny zapojily do jedinečného celoročního projektu s názvem „Kouzlo vnitřního klidu“. Projekt má za cíl pomoci dětem naučit se pečovat o své duševní zdraví, lépe zvládat stresové situace a rozvíjet pozitivní návyky, které jim mohou být užitečné po celý život.
První setkání se uskutečnilo v září. Prostřednictvím interaktivní pohádky se děti ocitly v imaginární vesničce Stresov, kde všichni její obyvatelé žili ve stresu. Po cestě ze školy však děti potkaly vílu Pohoděnku, která je zavedla do kouzelné země Pohoda. Zde se děti hravou formou seznámily s důležitými zásadami duševní hygieny, které je budou provázet během celého školního roku.
Zásady duševní hygieny podle víly Pohoděnky:
- 1. Přijetí sám sebe, sebedůvěra: Nauč se přijmout sám sebe takového, jaký jsi.
2. Zvládání emocí: Při rozčilení nebo smutku se zhluboka nadechni a vydechni.
3. Odpočinek: Nezapomínej na odpočinek, ať už aktivní nebo pasivní.
4. Pohyb: Pohyb je důležitý pro zdraví těla i mysli.
5. Zdravá strava: Pečuj o své tělo správnou výživou.
6. Pozitivní myšlení: Vždy se snaž myslet na to dobré, co tě obklopuje.
7. Koníčky: Věnuj se tomu, co tě baví a naplňuje.
8. Sociální vztahy: Udržuj dobré vztahy s rodinou, přáteli a spolužáky.
9. Příroda: Trávení času venku na čerstvém vzduchu prospívá tvému tělu i duši.
10. Smích: Smích je lékem na každodenní starosti.
Poté už následovaly hry. Děti hledaly po třídě skryté kousky puzzle, které následně sestavovaly do obrázků. Společně jsme pak diskutovali o tom, zda vyobrazené situace vyvolávají pozitivní, nebo negativní emoce. Poté jsme si zahráli hry na podporu dobré nálady a týmové spolupráce. Na hry jsme navázali výtvarnou činností, při které děti výtvarně ztvárnily jednotlivé zásady duševní hygieny. Jejich krásné a inspirativní obrázky jsme umístili na nástěnku u tělocvičny, která je přístupná nejen dětem, ale i širší veřejnosti. Díky tomu můžeme šířit osvětu o důležitosti vnitřního klidu a péče o duševní zdraví v širším rozsahu. Projektové dny probíhají ve spolupráci tříd A a B, což přispívá nejen k prohlubování jednotlivých zásad duševní hygieny, ale také k posílení prosociálních vztahů mezi dětmi. Společné hry a aktivity pomáhají budovat přátelství a učí děti vzájemné podpoře a spolupráci.
V průběhu roku se budeme detailněji seznamovat s každou ze zásad. Každé setkání bude plné her a aktivit, které dětem pomohou nejen lépe pochopit tyto zásady, ale také je uplatňovat v každodenním životě.
Těšíme se na další setkání a na společné objevování kouzla vnitřního klidu.
Za školní družiny Bc. Šárka Valošková, vedoucí vychovatelka ŠD