Kouzlo vnitřního klidu
Pozitivní myšlení v družině aneb když úsměv vládne světu
V rámci našeho projektu Kouzlo vnitřního klidu jsme se tentokrát zaměřili na pozitivní myšlení. A jak jinak ho rozvíjet než smíchem, hrou a trochou kouzelné terapie?
Na začátku jsme si poslechli psychologický příběh o tom, jak naše myšlenky ovlivňují náladu i celý den. Povídali jsme si o rozdílu mezi pozitivním a negativním myšlením a zkoušeli jsme společně třídit myšlenky na pozitivní a negativní. Ale co s negativními myšlenkami? Odpověď byla jednoduchá – pryč s nimi. Nafoukli jsme bubliny, šeptem jsme jim svěřili své chmury a pak jsme sledovali, jak bubliny odlétají a praskají. A víte co? Fungovalo to skvěle.
Pozitivní myšlení jsme posílili tím nejlepším způsobem – smíchem. Vyprávěli jsme si vtipy, kreslili jsme legrační obrázky, tancovali jsme a hráli jsme hry, které nás rozesmály. A protože radost prochází i žaludkem, vyrobili jsme si vtipné občerstvení – třeba smajlíkové sendviče a spícího medvěda na piškotové posteli se šlehačkou.
Vyvrcholením celého projektu byl karneval, který pro děti zorganizovali vychovatelé. Připravili pro ně pestrý zábavný program plný her, tance a smíchu. Děti si užily bláznivé kostýmy, veselé tanečky a spoustu legrace, která se nesla celou družinou.
Všichni jsme si z projektu odnesli jedno důležité ponaučení – když se na svět díváme s úsměvem, je hned krásnější. A my se teď budeme snažit, aby nám to pozitivní myšlení vydrželo co nejdéle. Protože radost je nakažlivá – a my ji chceme šířit dál.
Za školní družinu Bc. Šárka Valošková, vedoucí vychovatelka ŠD
Kouzlo vnitřního klidu: Pohyb, zdravá strava a hromada zábavy
Náš projekt na téma Kouzlo vnitřního klidu byl doslova nabitý energií. Ačkoli by se dalo čekat, že budeme tiše meditovat, místo toho jsme se rozhodli, že nejlepší vnitřní klid přichází po pořádném pohybu a zdravém občerstvení.
Vyrazili jsme sportovat ven, do tělocvičny, na školní zahradu, ale sportovali jsme i ve třídě. Ano, i tam jsme rozhýbali naše těla – hráli jsme oblíbené pohybové hry dětí a pořádně jsme si zatancovali. Některé taneční kreace byly tak originální, že bychom s nimi mohli jít rovnou do talentové soutěže. Venku jsme si užili bobování na kopci, kde jsme kromě zdravého pohybu natrénovali i pořádné svaly na smích. Hráli jsme také oblíbené pohybové hry – s nadšením, energií a někdy i s taktickými pády do sněhu.
Ale protože jsme odborníci nejen na pohyb, ale i na zdravou výživu, čekaly nás také gurmánské dny. Připravili jsme si jogurtovo-tvarohovou mlsku, která zmizela rychlostí světla. Úžasné byly také zdravé jednohubky s tvarohovou pomazánkou a zeleninou. Hlavní hvězdou kuchařského bloku byly ovocno-zeleninové špízy ve tvaru srdce. Nejenže vypadaly krásně, ale také chutnaly tak, že jsme zvažovali, jestli je vůbec zvládneme donést domů našim rodinám. No, přiznáme se – některé špízy cestu domů nepřežily.
Naším cílem bylo nejen rozhýbat těla, ale také si připomenout, že zdravé jídlo může být zábavné a chutné. A jak jsme se přesvědčili – když se k pohybu přidá dobré jídlo a smích, kouzlo vnitřního klidu je zaručeno.
Za školní družiny Bc. Šárka Valošková, vedoucí vychovatelka ŠD
Kouzlo vnitřního klidu: Odpočinek
V prosinci se všechna oddělení naší školní družiny ponořila do projektových dnů na téma odpočinek. Tento měsíc jsme v rámci celodružinového projektu Kouzlo vnitřního klidu objevovali, jak důležité je umět zastavit se, zhluboka se nadechnout a najít si čas pro sebe.
Začali jsme tím, že jsme si poslechli příběh O unavené Agátce. Tento dětský psychologický příběh nás zavedl do světa malé dívky, která musela najít rovnováhu mezi povinnostmi a odpočinkem. Po jeho přečtení jsme si s dětmi povídali o tom, jak je důležité střídat práci s odpočinkem, a hledali jsme odpovědi na otázku: Máme všichni vyvážený čas na povinnosti a odpočinek?
Poté jsme si zkusili, jak důležité je vybít přebytečnou energii, třeba při sportu. Děti se s chutí zapojily do pohybových her a zažily, jak se i taková aktivita může stát součástí našeho vnitřního klidu. Přebytečnou energii jsme rovněž vybili při Mikulášském odpoledni, což byl den plný smíchu, radosti a her. Tento zážitek si děti nesmírně užily.
No a pak už nastal čas relaxace. Družina se proměnila v oázu klidu. Děti odpočívaly při poslechu pohádek, které jim s láskou předčítali paní vychovatelky a pan vychovatel. Některé děti našly své chvíle pohody při kreslení a tvoření, jiné se ponořily do knih a četly si tiše ve svém koutku. Odpočívali jsme také při zpívání vánočních koled a písní, které krásně dokreslily předvánoční atmosféru.
Záleží nám i na našich rodičích, a proto jsme je jedno prosincové odpoledne pozvali k nám do družin, abychom si společný odpočinek užili i s nimi. Společně jsme tvořili vánoční ozdoby, poslouchali jsme koledy, děti rodičům nachystaly malé pohoštění – vánoční cukroví a teplé nápoje. Nechyběly ani oblíbené hry, u kterých jsme se zasmáli, a děti rodičům dokonce připravily masáže, čímž jim chtěly poděkovat za jejich péči. Bylo to odpoledne plné pohody, blízkosti a lásky.
Poselství odpočinku jsme ale chtěli šířit dál. Společně s dětmi jsme proto navštívili seniory v domově pro seniory v Bašce. Zazpívali jsme si s nimi vánoční písně, obdarovali je drobnými dárečky a přinesli kousek vánoční radosti i do jejich domova. Pro děti to byla důležitá a krásná zkušenost, která je naučila, jakou moc mají malé laskavosti a chvíle sdílené radosti.
Dny věnované odpočinku byly plné lásky, sdílení a klidných momentů. Děti objevovaly, jak moc je důležité umět si odpočinout – nejen fyzicky, ale i duševně. Naše školní družina se tak na chvíli stala místem, kde si děti mohly opravdu vychutnat kouzlo vnitřního klidu. Věříme, že si děti z tohoto prosincového projektu odnesly něco cenného, co jim bude pomáhat i ve chvílích, kdy se jejich svět znovu rozběhne naplno. Protože právě v odpočinku se často skrývá naše největší síla.
Za školní družiny Bc. Šárka Valošková, vedoucí vychovatelka ŠD
Emoce v listopadové družině
Listopad se ve školní družině nesl ve znamení emocí. Během několika projektových dnů jsme se společně s dětmi ponořili do tajů lidských pocitů a učili jsme se, jak je rozpoznávat, přijímat a zpracovávat. Věnovali jsme se tomu, co dělat, když nás přemůže vztek, strach, nervozita nebo smutek, a objevovali jsme způsoby, jak v sobě pěstovat radost a pohodu.
Děti se naučily, že při vzteku je důležité se zklidnit – třeba hlubokým dýcháním, počítáním do deseti nebo představou, že s každým výdechem vztek klesá. A pokud mají pocit, že musí něco „vybít“, mohou použít polštář nebo papírovou kouli, které nikomu neublíží. Při strachu si děti vyzkoušely, jak si představit, že strach jsou malé mráčky, které vítr odnáší pryč. Pomáhá také najít něco, co nás uklidní – oblíbenou hračku, obrázek nebo krásný detail kolem nás. Nervozitu jsme zpracovávali pomocí dechových cvičení, při kterých jsme si představovali, že nafukujeme balónek, a s výdechem jsme ji nechávali odejít. Děti se také naučily říkat si povzbudivou větu: „Zvládnu to!“ a soustředit se na svůj dech. Při smutku jsme se zaměřili na důležitost sdílení trápení, objetí od kamaráda nebo rodiče a hraní her, které rozveselí. Dlouhodobý smutek jsme se pokusili překonávat každodenním hledáním tří věcí, které nám udělaly radost, a jejich zapsáním. Téma emocí se prolínalo celým měsícem. Povídání střídaly sebezkušenostní a pohybové hry. Velký úspěch sklidila hra Objímací tanec, při které si děti užily spoustu smíchu a blízkosti. Další aktivitou byla beseda se školním psychologem, který nám o emocích pověděl zajímavosti a zodpověděl zvídavé otázky dětí. Vrcholem byly Muzikohrátky. Děti vybubnovávaly své napětí a uvolňovaly stres hrou na africké bubny.
Měsíc jsme zakončili příjemnou odpočinkovou aktivitou – družinovým kinem. Společně jsme si promítli animovaný film „V hlavě“, který nás provedl světem emocí zábavným a zároveň poučným způsobem.
Listopad nám přinesl nejen nové poznatky a dovednosti, ale i spoustu společných zážitků. Děti odcházely domů se spokojenými úsměvy a odhodláním své nově nabyté znalosti z emocí využívat i v každodenním životě.
Za školní družiny Bc. Šárka Valošková, vedoucí vychovatelka ŠD
Kouzlo vnitřního klidu: Projektový den v říjnu zaměřený na sebelásku
V říjnu proběhl ve školní družině projektový den s názvem Kouzlo vnitřního klidu, který byl tentokrát zaměřen na sebelásku – důležitý aspekt vnitřního klidu. Sebeláska je klíčová pro přijetí sebe sama se všemi přednostmi i nedostatky, a právě to jsme chtěli s dětmi během tohoto dne prozkoumat.
Celý den začal poutavým psychologickým příběhem o Aničce, která se neměla ráda. Anička se setkala s vílou Pohoděnkou, která jí ukázala, jak důležité je začít přijímat sama sebe. Víla jí poradila, aby si každý den našla něco, za co se může pochválit, aby si pravidelně uvědomovala vše dobré, co ji obklopuje, a aby se nebála dělat chyby, protože právě z nich se nejvíce učíme. Důležitým momentem bylo, když Anička dostala kouzelné zrcadlo, které neodráželo její vnější podobu, ale její vnitřní krásu a sílu. Pohoděnka ji také naučila, jak otevřeně mluvit o svých pocitech.
Děti byly příběhem nadšené a po jeho poslechu jsme společně diskutovali o tom, jak mohou ony samy lépe přijímat sebe. Sdílely své vlastní zkušenosti, jak si umí samy pomoci a co jim funguje, aby se cítily lépe ve svém těle i duši.
Po diskusi následovaly praktické činnosti. První z nich byla hra Kouzelné zrcadlo, během které děti nahlas říkaly pozitivní afirmace o sobě, zatímco se dívaly do skutečného zrcadla. V této hře se děti učily vnímat svou hodnotu a zaměřit se na to, co na sobě mají rády. Následně jsme hráli sociálně-pohybové hry To jsem já a Já jsem jedinečný. Při nich děti objevovaly, co mají společné s ostatními a v čem se liší – zábavným způsobem si tak uvědomovaly, že každý z nás je originál.
Hra Udělám chybu? Nevadí děti zase povzbudila, aby se nebály dělat chyby. Děti tancovaly s míčky či kuličkami na lžičkách a při každém pádu jsme si připomínali, že chyba není problém, ale příležitost k učení.
Další aktivitou bylo vytváření deníku radosti, kam si děti zapisovaly a kreslily vše, za co jsou ve svém životě vděčné. Bylo až neuvěřitelné, kolik krásných věcí a momentů děti do svých deníků zaznamenaly. Když jsme deníky později prohlíželi, objevily se v nich nádherné obrázky a myšlenky, které ukázaly, jak vděčné a citlivé děti dokážou být.
Na závěr si každé oddělení nakreslilo obrázek na téma Sebeláska. Tyto obrázky nyní zdobí nástěnku u tělocvičny, aby i širší veřejnost mohla vidět, jak je důležité učit se přijímat a mít rád sám sebe.
Projektový den Kouzlo vnitřního klidu byl pro děti nejen zajímavý, ale i nesmírně obohacující. Ukázal jim, jak důležité je pečovat o sebe, přijímat své chyby a nacházet radost v maličkostech.
Za školní družiny Bc. Šárka Valošková, vedoucí vychovatelka ŠD
Celoroční projekt Školní družiny: Kouzlo vnitřního klidu – úvod
V letošním školním roce se děti ze školní družiny zapojily do jedinečného celoročního projektu s názvem „Kouzlo vnitřního klidu“. Projekt má za cíl pomoci dětem naučit se pečovat o své duševní zdraví, lépe zvládat stresové situace a rozvíjet pozitivní návyky, které jim mohou být užitečné po celý život.
První setkání se uskutečnilo v září. Prostřednictvím interaktivní pohádky se děti ocitly v imaginární vesničce Stresov, kde všichni její obyvatelé žili ve stresu. Po cestě ze školy však děti potkaly vílu Pohoděnku, která je zavedla do kouzelné země Pohoda. Zde se děti hravou formou seznámily s důležitými zásadami duševní hygieny, které je budou provázet během celého školního roku.
Zásady duševní hygieny podle víly Pohoděnky:
- 1. Přijetí sám sebe, sebedůvěra: Nauč se přijmout sám sebe takového, jaký jsi.
2. Zvládání emocí: Při rozčilení nebo smutku se zhluboka nadechni a vydechni.
3. Odpočinek: Nezapomínej na odpočinek, ať už aktivní nebo pasivní.
4. Pohyb: Pohyb je důležitý pro zdraví těla i mysli.
5. Zdravá strava: Pečuj o své tělo správnou výživou.
6. Pozitivní myšlení: Vždy se snaž myslet na to dobré, co tě obklopuje.
7. Koníčky: Věnuj se tomu, co tě baví a naplňuje.
8. Sociální vztahy: Udržuj dobré vztahy s rodinou, přáteli a spolužáky.
9. Příroda: Trávení času venku na čerstvém vzduchu prospívá tvému tělu i duši.
10. Smích: Smích je lékem na každodenní starosti.
Poté už následovaly hry. Děti hledaly po třídě skryté kousky puzzle, které následně sestavovaly do obrázků. Společně jsme pak diskutovali o tom, zda vyobrazené situace vyvolávají pozitivní, nebo negativní emoce. Poté jsme si zahráli hry na podporu dobré nálady a týmové spolupráce. Na hry jsme navázali výtvarnou činností, při které děti výtvarně ztvárnily jednotlivé zásady duševní hygieny. Jejich krásné a inspirativní obrázky jsme umístili na nástěnku u tělocvičny, která je přístupná nejen dětem, ale i širší veřejnosti. Díky tomu můžeme šířit osvětu o důležitosti vnitřního klidu a péče o duševní zdraví v širším rozsahu. Projektové dny probíhají ve spolupráci tříd A a B, což přispívá nejen k prohlubování jednotlivých zásad duševní hygieny, ale také k posílení prosociálních vztahů mezi dětmi. Společné hry a aktivity pomáhají budovat přátelství a učí děti vzájemné podpoře a spolupráci.
V průběhu roku se budeme detailněji seznamovat s každou ze zásad. Každé setkání bude plné her a aktivit, které dětem pomohou nejen lépe pochopit tyto zásady, ale také je uplatňovat v každodenním životě.
Těšíme se na další setkání a na společné objevování kouzla vnitřního klidu.
Za školní družiny Bc. Šárka Valošková, vedoucí vychovatelka ŠD