Družina

Cesta kolem světa

Cesta kolem světa – putování po Asii v červnu

V červnu pokračovalo naše putování po Asii. Navštívili jsme Japonsko, a tam jsme prožili hned několik svátků, ale pěkně popořadě.

Na úvod jsme zhlédli krátký dokument o Japonsku. Dozvěděli jsme se, že japonské umění aranžování květin se nazývá ikebana. Při pobytu venku jsme si tady zkusili ve skupinách ikebanu vyrobit. Dozvěděli jsme se, že z Japonska pochází také skládání z papíru  – origami. Jedno odpoledne jsme se tedy věnovali tomuto tvoření a poskládali jsme si z papíru několik zvířátek. Z dokumentu jsme se také dozvěděli, že japonské ženy nosí upravené vlasy jinak než české ženy. Ve vlasech mají zapíchané tyčinky, které zdobí účes. A tak se naše družina proměnila na kadeřnické studio a děti si dělaly vzájemně japonské účesy. Dozvěděli jsme se také, že Japonci milují komiksy. Povídali jsme si, co to jsou komiksy, a poté jsme je vyhledávali ve třídě v různých knihách a časopisech. No, a pak se naše družina proměnila v japonské vydavatelství komiksů a učili jsme se na počítači v programu MS Word pracovat s obrázky, znaky a textem. V Japonsku jsme oslavili hned několik svátků. Na začátku června to byl Den dětí. Oslavovali jsme tento svátek několik dnů zábavnými hrami. U příležitosti tohoto dne jsme si upekli také perníkové smajlíky. V Japonsku jsme oslavili také Den otců. Na tento den jsme tatínkům vyrobili krásný dáreček – malovaný hrníček. V rámci Japonska jsme prožili rovněž družinu na přání. Děti si v družině plnily všechny své sny. Naše družina se tedy na čas proměnila v koutek živé přírody a měli jsme zde každý den nějakého domácího mazlíčka. Karolínka nám představila svého křečka Uhlíčka, Ondra své morčátko Flíčka, Barunka svou želvu Harryho a Klaudinka svého křečka Evžena. Přáním dětí bylo rovněž udělat si venku piknik. A tak jsme si nachystali ve třídě občerstvení, vzali jsme si deku a vyrazili jsme ven, udělat si piknik. Dalším přáním dětí bylo ochladit se v letním počasí vodní bitvou. Zažili jsme u toho velkou legraci a ještě nám bylo i příjemně. Přání měla také paní vychovatelka. Paní vychovatelka si přála, aby program na jeden den připravily děti. Byl to také krásný den, plný zábavných her, písniček, tance a výborného občerstvení. Velkým přáním dětí bylo také zajít si na zmrzlinu. Během jednoho krásného slunečného odpoledne jsme se tedy vydali na přehradu, a tam si děti koupily kopečkovou zmrzlinu.

Školní rok se chýlí ke konci a mně nezbývá než dětem poděkovat za krásný společný rok plný dobrodružství, zábavy a legrace při našem cestování.

Za školní družinu Smajlíci děti a paní vychovatelka Šárka

 

Cesta kolem světa – putování po Asii v květnu

V květnu pokračovalo naše putování po Asii. Navštívili jsme Indii, Srí Lanku, Thajsko, Čínu a Jižní Koreu. Zažili jsme spoustu dobrodružství.

Indie

Navštívili jsme indickou tržnici a poznávali jsme koření podle čichu. V Indii žije hodně vegetariánů, a tak jsme si vyrobili vegetariánské jednohubky. Dozvěděli jsme se, že Indií protéká posvátná řeka Ganga, ve které si Indové dělají posvátné rituály. A tak jsme se vypravili k řece, namočili jsme do ní nohy a smyli jsme ze sebe všechno špatné. Indové relaxují u vůně vonných tyčinek, a tak jsme na školní zahradě relaxovali u vůně vonné tyčinky. V Indii žije několik ohrožených druhů zvířat, např. slon a tygr. Zahráli jsme si tedy smyslově-pohybové hry, motivované těmito zvířaty. V Indii byly vymyšleny mandaly. Jedná se o kruhové obrázky, ze kterých vychází síla a energie. V týmech jsme si zkusili mandalu poskládat. V Indii jsme si také zacvičili jógu, protože toto cvičení pochází z Indie a zahráli jsme si indický národní sport – kulečník. Seznámili jsme se také s tradicemi, které Indové dělají během svatby. Každá indická žena, která se vdá, nosí na čele tečku – bindi. Tato tečka chrání oba manžele. Na závěr pobytu v Indii děti sehrály scénky s tématem „Ze života v Indii“.

Srí Lanka

Na úvod jsme si poslechli krátký dokument o Srí Lance. Srí Lanka je známá pěstováním čaje, a tak jsme se vydali na čajovou plantáž, na které jsme sbírali čajové lístky a poté jsme vařili pravý srí lanský čaj. Srí Lanka je domovem mořských želv karet. Zahráli jsme si tedy několik pohybových her, zaměřených na záchranu karet. Vodní želvičku jsme si rovněž ukázali. Táďa je chovatel tohoto zvířátka a tak ji ukázal dětem a půjčil jim želvičku do dlaně. O Srí Lance se říká, že je perlou indického oceánu, a tak jsme se domluvili společně s rodiči na večerní koupání v Indickém oceánu – na aquaparku Olešná. Na Srí Lance jsme oslavili krásný svátek, Den matek. Šli jsme potěšit babičky do Domova pro seniory v Bašce s krátkým pásmem písniček a dárečky.

Thajsko

Krátkou zastávku jsme udělali rovněž v Thajsku. Thajským národním zvířetem je slon a tak jsme v týmech konstruovali toto zvíře. Při poslechu krátkého dokumentu o Thajsku nás zaujaly svatební rituály thajců. Muži si před svatebním rituálem umývají nohy, místo svatebního polibku se žena klání muži, nejuctívanější svatební host dává manželům rady do života a po skončení svatebního obřadu všichni svatební hosté vážou novomanželům náramky pro štěstí. Zahráli jsme si tedy divadlo na téma „Thajská svatba“. Známým thajským sportem je thajský box, a tak jsme si zahráli improvizační hru „Fotka“.

Čína

V Číně jsme si zahráli na pandy, které jsou čínským národním zvířetem. Také jsme navštívili rýžové pole v Číně a sbírali jsme rýži. Čína je největším producentem rýže na světě. Z rýže jsme si poté uvařili mléčnou rýži. Čínskou květinou je lotosový květ. Naučili jsme se tedy  cvičit jógovou ásanu „lotosový květ“ a lotosový květ jsme si vyrobili ze zelených listů a růžových okvětních lístků, Číňané konzumují jídlo hůlkami. Vyzkoušeli jsme, jak se jí gumídci pomocí čínských hůlek. Čínským symbolem je čínský drak. Je symbolem síly a odvahy. Vyrobili jsme si tedy v týmech draka a zkoušeli jsme ve větru, jak létá. K Číně a Asii patří bojové umění kung-fu, a tak nás navštívila v družině Táďova sestřička Amálka, která cvičí kung-fu už tři roky, a ukázala nám, co všechno se v kung-fu naučila.

Jižní Korea

Během našeho pobytu v Jižní Koreji jsme se přes Zoom spojili Filipem, studujícím na univerzitě v Jižní Koreji. Filip nám připravil prezentaci o Jižní Koreji. Prohlédli jsme si fotky a dozvěděli jsme se spoustu zajímavostí o této zemi. Po skončení prezentace se děti Filipa ptaly na spoustu otázek, vztahujících se k této zemi. Dozvěděli jsme se, že Jižní Korea přispívá mnoho miliónů dolarů na výzkum. U řeky jsme si zahráli na jihokorejské vědce a ve skupinách jsme tvořili vynálezy. Kluci postavili most chytrosti a holky robota radosti. Všichni jsme se po mostě prošli, abychom byli chytřejší, a robota jsme si pohladili, abychom byli šťastnější. Víte o tom, že v Koreji nosí make-up i muži? Holky si tedy u řeky otevřely kosmetické studio a pomocí štětců klukům dělaly masáže obličeje. V Koreji slaví svátek Den sázení stromů. Venku jsme si tedy nasbírali přírodniny a zasadili jsme strom.

Za školní družinu Smajlíci děti a paní vychovatelka Šárka

Smajlíkovské putování po světě

V dubnu naše školní družina Smajlíci pokračovala v putování po světě. Navštívili jsme několik asijských zemí. Pojďte se vydat na dobrodružství s námi a seznamte se s některými asijskými zeměmi.

Jordánsko

V této zemi je nejznámější památkou skalní město Petra. Dozvěděli jsme se, že jeho stavby byly vytesány do pískovce před 2300 lety. Pomocí dvou prostěradel jsme si zinscenovali průchod známou soutěskou Sík, která nás zavedla v Petře před Al – Chaznech pokladnici. Podle staré legendy je ve stropě pokladnice schovaný poklad, který jsme se snažili vyprostit oštěpem (míčem). Původními obyvateli jsou v Jordánsku Beduíni. Přečetli jsme si zajímavosti ze života beduínů a nejvíce nás zaujalo, jak si beduíni hledají nevěstu. Matka beduína se vydá hledat nevěstu pro svého syna do města. Vybere si slečnu, která se jí zalíbí a vyptává se mladé ženy, jestli umí vařit, uklízet, starat se o děti a podobně. Pokud se jí zalíbí, poradí se se svým mužem a společně rozhodnou, jestli je tato mladá žena vhodnou nevěstou pro jejich syna. Potom jsme si zahráli na toto téma divadlo. Hodně jsme se u toho zasmáli. Na závěr jsme si vytvořili velkoplošný obrázek beduína ve skalním městě Petra.

Dubaj

Dále jsme navštívili Spojené arabské emiráty a město Dubaj. Na úvod jsme si řekli několik informací o tomto místě a zhlédli krátkou prezentaci o Dubaji. Naše spolužačka nám vyprávěla své zážitky z dovolené v Dubaji. Ze základních informací jsme se dozvěděli, že zde najdeme nejvyšší mrakodrap světa Burdž Chalífu s luxusní cukrárnou. Zahráli jsme si tedy týmovou hru “Jízda výtahem do cukrárny”. Sedli jsme si na prostěradlo a spolužáci nás odnesli do cukrárny, kde jsme si dali výborný zákusek (sušenku s čokoládou). V Dubaji se nachází velké nákupním centru Mall, kde je obrovské akvárium s rejnoky a žraloky. Zahráli jsme si hru „Pozor, žralok!“ V obchodním centru je také umělá sjezdovka, kde si můžeme zalyžovat. A tak jsme si také zalyžovali na lyžích vyrobených s papírových kartonů. Na závěr jsme nakreslili krásný obrázek s nejvyšší budovou světa – Burdž Chalífu.

Nepál

Další navštívené místo byl Nepál, který se rozprostírá mezi Indií a Čínou. Nepál má jako jediná země vlajku jiného tvaru. Tvoří ji dva trojúhelníky, na kterých je vyobrazeno slunce a slunce s měsícem. V této zemi se platí rupiemi, na kterých je obrázek Himálají. Z fotografií jsme se dozvěděli, že Nepálci jsou snědí a tmavovlasí a chovají jaky. Jak je zvíře podobné býku a používají je k orání půdy. Nepálci z jačího mléka vyrábí sýr. Opět jsme si zahráli hru na Nepálce a orali jsme půdu. V Himálajích je nejvyšší hora – Mount Everest. Pomocí schodiště jsme si zahráli na horolezce a zdolali tak tuto nejvyšší horu. V týmech jsme si vytvořili nepálskou vlajku pomocí víček. Pustili jsme si také film k tématu Asie “Malý Budha”, který se v Nepálu narodil. Konec naší cesty jsme opět završili společným obrázkem na téma „Jaci u Mount Everestu“.

Bhútán

Ve třídě jsme si pustili krátký dokument o Bhútánu a z něj jsme se dozvěděli, že Bhútán je výrobcem kvalitních látek. A tak jsme si zahráli jednu improvizační hru s látkou. S látkou jsme předvedli nějakou věc (hůl, pytel) a ostatní spolužáci hádali, o co jde. Nejoblíbenějším bhútánským sportem je lukostřelba. Namalovali jsme si terč a zkoušeli jsme střelbu z luku. V Bhútánu byl několikrát spatřen sněžný muž Yetti. Jeden vybraný spolužák šel za dveře a mezitím se ve třídě někdo schoval za plachtu. Když spolužák vešel do třídy, měl uhádnout, který Yetti je v Bhútánu. Věděli jste, že Bhútánci jsou nejšťastnější národ? Když má někdo nějaký problém, zavolá prezidentovi a ten mu pomůže. Takhle to mají v Bhútánu nastaveno. A my jsme si taky něco udělali pro štěstí. V týmech jsme vytvořili karty štěstí, které jsme poté předali jako dárek pro maminky na Den matek.

Tibet

Naše další cesta následovala do Tibetu. Ve třídě jsme se podívali na krátký dokument o této zemi, ve kterém jsme se dozvěděli, že Tibeťané tvoří praporky štěstí a vyvěšují je v horách. Praporky mají obdélníkový tvar a obsahují různé nápisy a vyobrazení. Tibeťané věří, že při věšení je důležitá správná motivace a naladění. Pokud by člověk myslel jen na vlastní užitek, jeho modlitba nebude účinná. Když člověk přeje štěstí a užitek ostatním, jeho modlitba má mnohem větší sílu. Praporky se věší na nejvyšší místa, aby vítr šířil dobrou vůli dále do světa. Také jsme si vyrobili takové praporky a přáli jsme vše dobré lidem z celého světa. Z dokumentu jsme zjistili, že v Tibetu je nejvýše položená železnice. Projížděli jsme vlakem horské oblasti a tunelem (opět jsme si udělali tunel pomocí látek a po lavici jsme projížděli vysoko nad zemí). V týmech jsme vykonstruovali Tibet – zemi s nejvyšší nadmořskou výškou. Zahráli jsme si také na tibetský hudební nástroj, na tibetskou mísu. Pomocí paličky jsme kroužili po okraji mísy, která vydávala zvuky. A poté jsme do mísy nalili vodu a tak jsme mohli slyšet jiné tóny a nakonec jsme ozvučenou vodu vypili. Tibeťané mají několik zvyků, které jsme si také vyzkoušeli. Rozsypávali jsme mouku pro štěstí a stavěli jsme stavby z kamenů. V Tibetu žijí nomádi. Jsou to obyvatelé, kteří žijí ve skromných podmínkách. Žijí ve stanech, vaří si na ohni a kvůli dobytku se stěhují každé tři měsíce na jiné místo, aby měl dobytek pastviny. Ve třídě jsme si zahráli scénku Ze života nomádů. Zahráli jsme si třeba na společnou večeři a rozhazovali jsme mouku (pokrčené papírky) pro štěstí.

Text článku: Tonda Horák, 3. A

Fotogalerie: Bc. Šárka Valošková, vychovatelka ŠD

 

Školní družina Smajlíci v Asii

 

Naše cesta kolem světa nás dostala do Asie. V Asii jsou dvě řeky, Eufrat a Tigris. Hráli jsme hru, že jsme z víček od PETek postavili obě řeky, které se propojí do jedné velké řeky Šatt al Arab. Dozvěděli jsme se, že Asiaté chodí pro vodu průměrně 6,7 km. Šli jsme ven a s paní vychovatelkou jsme přinesli kyblík a kelímek, a jak jsme byli u řeky, tak jsme nabírali vodu a dávali jsme ji do kyblíku, někteří to nosili v rukou a někteří na hlavě.

Izrael

Dostali jsme se do první asijské země, do Izraele. Po třídě jsme hledali puzzle s informacemi, třeba že vojenská služba je povinná pro muže i ženy, a když jsme byli venku, zkusili jsme si udělat vojenské zkoušky a otestovali jsme si svou kondici.

Dozvěděli jsme se, že hlavním městem je Jeruzalém, skládali jsme izraelskou vlajku, která je tvořena Davidovou hvězdou mezi dvěma modrými pruhy na bílém podkladu. Postavili jsme si známou Zeď nářků, do které jsme stejně jako Izraelci házeli svá přání. Je tam taky Mrtvé moře, kde je tak moc soli, že si můžete lehnout, v klidu si číst Harryho Pottera a voda vás nadnáší. Sůl se tady těží vypařováním, udělali jsme si ve třídě i dva pokusy a podařilo se.

Izraelci jsou známí svým podnikáním, takže i my jsme si zahráli na podnikatele, já s Barčou jsme měly obchod s pomazánkou Hummus, Adam a Tonda měli masáže, Ondra s Klaudi měli střelnici s kelímky a Naty G. s Terkou měly masáže hlavy.

Navštívili jsme poušť, kde žijí velbloudi, hadi a pavouci. Zahráli jsme si na to, že jedeme na velbloudech a taky týmovou hru na pouštní hady, kdy jsme se plazili ve dvojicích pod lavicemi.

V pátek všichni Izraelci relaxují, protože je Šabat. Naše paní vychovatelka Šárka dostala skvělý nápad, že tenhle den „oslavíme“ i s našimi rodiči. Teď už píše mamka.

Když jsem dorazila v pátek do družiny, nevěřila jsem vlastním očím. Rázem jsem se ocitla v 5 hvězdičkovém wellness. Nejdřív jsem si s Natálkou máčela nohy v Mrtvém moři, pak jsem si šla nabrat vitamín D a opalovala se pod spalujícím izraelským sluncem. Ochutnala jsem zdejší specialitu Hummus, kterou připravily Barunka se Sárinkou, zapila jsem ji osvěžujícím nápojem, který přichystala Klaudinka s mou Naty. Pak jsem zažila úžasnou masáž zad, rukou i hlavy, kterou mi udělala má dcerka. Vše měla vzorně přichystáno od Tondy a Adama. Při relaxaci jsem poslouchala píseň delfínů. Poté jsem si šla procvičit mozkové buňky na rozstříhaném puzzle, po jehož složení jsem se dozvěděla zajímavosti o Izraeli.

A pak jsem šla na pláž, kde byly nachystané deky od Natálky G. a Terezky. Zahrála jsem si s Ondrou a Naty hru Labyrint. Ondra nás obě porazil, ale všechny nás to bavilo.

Dovolím si teď mluvit za všechny rodiče, já si Šabat s dětmi velmi užila, byla to skvěle strávená hodinka v jinak hektickém dni. Chtěla bych poděkovat dětem a paní vychovatelce Šárce, že to pro nás vše přichystali a my jsme to mohli prožít se svými dětmi a cítili jsme se prostě fantasticky. 🙂

Za školní družinu Smajlíci

Text článku: Natálka Žišková (3. A) s maminkou

Fotodokumentace: Bc. Šárka Valošková, vychovatelka školní družiny ZŠ Baška

 

Březnové putování školní družiny Smajlíci po světě

Francie

V březnu jsme v našem putování pokračovali po Evropě a přesunuli jsme se do Francie.

Začali jsme sledováním prezentace o Francii a poté jsme si procvičovali všechny informace o Francii pomocí her. Dozvěděli jsme se, že nejznámější francouzskou památkou je Eiffelova věž.  Tu jsme si v týmech vyzkoušeli postavit. Ve Francii se vyrábí auta Citroen a kabelky Louis Vuitton. A tak se kluci na čas stali návrháři těchto aut a holky kabelek. Navštívili jsme známou francouzskou ulici Chams Élysées a v cukrárně jsme si vyrobili zákusek ze šlehačky. Ve Francii se hraje společenská hra pétanque. Když se umoudřilo počasí, zahráli jsme si tuto hru na zahradě. Známá francouzská firma je Yves Rocher. Tak jsme si otevřeli kosmetický salón a užili jsem si  na této ulici masáže v masážním studiu. Další naší zastávkou byl zámeček Versailles. Hráli jsme si na zahradníky v zámecké zahradě a v týmech jsme poznávali stíny stromů a sázeli semínka. Prošli jsme také zrcadlovým sálem zámku. Potom jsme navštívili hlavní město Francie – Paříž. Při hře v týmech jsme hledali kousky skládaček o Paříži a dozvěděli jsme se zajímavosti o tomto městě. V Paříži teče řeka Seina a my jsme se po ni ,,plavili“. Poté jsme se vypravili do čtvrti umělců – Montmartre. Zahráli jsme si hru Živé sochy. V Paříži jsme navštívili také Louvre a stavěli jsme v týmech umělecká díla do tohoto muzea. Poté jsme vyrazili na hrad Carcassone a vyzkoušli jsme si logickou hru. Poslední naší zastávkou ve Francii byl Disneyland. Tam jsme si užili spoustu zábavy. Jezdili jsme na koníčkovém kolotoči, byli jsme na střelnici. Jezdili jsme na housenkové dráze a houpali jsme se na houpačce.

 

Skandinávie – Švédsko, Dánsko, Norsko

Co to je Skandinávie? To jsme se dozvěděli ze hry, při které jsme hledali ve třídě dílky puzzle a skládali jsme je. Skandinávie je místo, kde je Švédsko, Dánsko, Norsko. V zimě slunce tam není moc, je tam totiž polární noc…. Skládali jsme vlajky Švédska, Dánska, Norska, letěli jsme na prázdniny do Skandinávie a přitom jsme se učili poznávat vlajky těchto zemí. Na severu Skandinávie je velice chladno. Vytvořili jsme si pokusem zmrznutí vody s přírodninami  „Ledové obrázky“. Ve Skandinávii můžeme pozorovat přírodní úkaz – polární záři. Zkusili jsme si ji vytvořit a pozorovat i v družině. Nejznámnější zvíře Skandinávie je sob. Nakreslili jsme si společně velký obrázek na téma „Sob v polární záři“. Podle legendy žijí ve Skandinávii trollové. Přečetli jsme si legendu o Trollech. Trollové se bojí slunce a žijí v jeskyních, a tak jsme si zahráli hru „Troll a slunce“ a hru „Který Troll je schovaný v jeskyni?“ Jak vypadá takový Troll? Tady byl prostor pro naši fantazii a trolly jsme si ve skupinkách nakreslili.

Švédsko

Známá švédská firma je Ikea. Zahráli jsme si na zákazníky obchodu Ikea a skládali jsme židli ze stavebnice. Nábytek z Ikea si musí lidé poskládat sami. A tak jsme si vyzkoušeli zatlouct hřebíky a montovat matičky. Ve Švédsku slaví Račí hody. Je to období chytání raků a jejich zpracování. Zahráli jsme si hru: Podaří se rakům uniknout do jeskyně? Někteří raci byli chycení do sítě. Ve Švédsku byly vynalezeny švédské stoly. Nachystali jsme si v družině švédský stůl ze samých dobrot. Ve Švédsku se každý rok uděluje Nobelova cena za vynálezy, ale i za mír. V týmech jsme skládali slovo „Mír“. Ve Švédsku jsme oslavili i Mezinárodní den žen. Vytvořili jsme květinky pro maminky a pro seniorky z Domova pro seniory v Kunčičkách u Bašky. Připravili jsme babičkám překvapení. Švédsko jsme opustili autem a jeli jsme po mostě přes moře ze Švédska do Dánska.

Dánsko

Postavili jsme přístav Nyhavn, a hráli různé scénky. Nejznámějším  dánským spisovatelem je H. Ch. Andersen. Napsal pohádku Malá mořská víla. Socha Malé mořské víly je v Kodani. Vytvořili jsme sochu malé mořské víly a nakreslili jsme krásné obrázky  na stejné téma.

Norsko

Hlavní město Norska je Oslo. Jeli jsme do Muzea soch emocí Froger. Vysvětlili jsme si, co to jsou emoce, a zahráli jsme si hru Na sochy v parku. V Oslu jsme navštívili skokanský můstek Holmenkollen. Ze skokanského můstku jsme si také zkusili sjet jako po klouzačce. Do Norska jezdí mnoho turistů chytat lososy. Také jsme si jeden lov lososů v Norsku vyzkoušeli. Ani tentokrát jsme nezapomněli na dobré skutky a předali jsme obrázky paní referentce obecní knihovny.

 

Za školní družinu Smajlíci Tadeášek Čech, 3. A

Fotodokumentace Bc. Šárka Valošková

 

Únorové putování školní družiny Smajlíci po světě

V únoru jsme opět cestovali světem. Společně se spolužáky jsme poznali tři krásné evropské země. Chcete se s námi do těchto zemí podívat? Záznam o putování přináší redaktorka Barborka z 3. A:

Německo

V družině při cestě kolem světa jsme se dál zastavili v Německu. Sledovali jsme prezentaci vedenou Terezkou a Natálkou, ale také jsme skládali německou živou vlajku z našich kluků z 3. A. Zjistili jsme, že Německo je známé svými automobilkami, a proto jsme si hráli na návrháře německých značek aut. V Německu se mluví německy, a proto jsme se v družině učili německá slovíčka, zkoušeli jsme hledat český překlad slov gut, Guten Tag nebo Hilfe. Také jsme navštívili přístavní město Hamburg. Rozdělili jsme se do dvou týmů a pluli jsme po Labi mezi lego kostkami, lego kostky představovaly město Hamburg, které jsme si předem postavili. Zahráli jsme si hru, ve které jsme improvizovali, šlo o detektivní příběh s názvem „Odcizení diamantu na lodi v Hamburgu“. Věděli jste, že první chovatelský spolek jezevčíků byl v Německu? Nám společnost dělala v družině Natálčina jezevčice Angie a s plyšovými jezevčíky jsme cvičili agility. Po pomazlení s Angie jsme si vyprávěli o slavných osobnostech Německa. Dozvěděli jsme se, že jeden z nejvýznamnějších osobností je vědec Albert Einstein, jehož poznatky jsme si vyzkoušeli na pokusech.

Irsko

Z Německa jsme se přenesli do další evropské země. Nejdříve jsme hledali ve třídě kousky puzzlí o Irsku a potom jsme puzzlíky skládali v týmech. Díky této skládačce jsme se dozvěděli několik zajímavých věcí. Irsko je zelený ostrov, proto jsme vymysleli, že si Irsko postavíme z vaků a dek a zahrajeme si na příliv v Irsku. V Irsku se na zelených loukách pase hodně ovcí. Prohlíželi a hladili jsme si ovčí kůži a zahráli si hry „Na zloděje ovcí“ a „Na ovečky a vlky“. Taky jsme ještě hráli hru s padákem a přitom jsme říkali říkanku „Když nafouknu bublinu, ocitnu se v Dublinu. Jsou tam dveře barevné, je to celkem úsměvné“. Irsko je hudební národ, a tak jsme si zazpívali s kytarou písničku „Generál Laudón“ a pak si vytvořili hudební skupiny a vystupovali jsme před ostatními kamarády. Irové každoročně slaví svátek svatého Patrika, je to svátek, který Irové slaví tancem, hudbou, divadelními představeními a hrami. Oslavili jsme tento svátek v družině. Uspořádali jsme si zelené hody. Každý přinesl nějaké zelené jídlo, nejlepší byl Rafův zelený dort, to byla nejlepší zelená mňamka. Podle legendy žijí v Irsku skřítci Leprikóni, uspořádali jsme si leprikónní hry. Irsko je prý nepřátelštější národ na světě, a proto nás paní vychovatelka naučila plést náramky přátelství.

Anglie

Když jsme přiletěli do Anglie, zjistili jsme, že tam v Buckinghamském paláci žije královna Alžběta II. Královna Alžběta II. je známá svým elegantním outfitem. Sára a Adam nám královnu zahráli. V dubnu anglická královna oslaví své 96. narozeniny. Uspořádali jsme si na její počest oslavu jejích narozenin. Zahráli jsme si hru, ve které jsme po slepu hledali vojáky na ceremoniál pro královnu. Také jsme si zahráli „Na číšníky“, kteří nosí královně její oblíbený anglický čaj. V týmech jsme si vytvořili Alžbětinu korunu. A jak žije královna Alžběta II.? Zahráli jsme si improvizační divadlo a scénky. V Anglii často prší, tak jsme procházeli Londýnskou ulicí v dešti s deštníkem. Anglie je známá svými automobily. Vytvořili jsme přehlídku anglických aut a hráli jsme týmovou hru. J. K. Rowlingová je známá anglická spisovatelka a napsala dětmi oblíbený příběh o Herrym Potterovi. Zahráli jsme si na čaroděje a dělali jsme různé čáry a kouzla. Po našem kouzlení jsme zničili pána zla Lorda Voldemorta a z minerálky jsme si vyrobili lektvar laskavosti. V Anglii se narodilo mnoho známých vynálezců. Jedním z nich je i Alfred Bird, který vynalezl pudink v prášku, proto jsme v družině vařili vanilkový pudink a pak jsme si na něm všichni pošmákli. Každá země má svou oblíbenou hudební kapelu. V Anglii jsme poslouchali Beatles. Naše putování po Anglii jsme zakončili hrou „Nakresli, co se Ti vybaví, když se řekne Londýn“.

Snad jste si putování Německem, Irskem a Anglií užili stejně jako my v družině a poznali tak s námi věci, které jsme se o těchto třech evropských zemích díky paní vychovatelky hravou formou naučili i my.

Za školní družinu Smajlíci Barborka Poláková, 3. A

Fotodokumentace Bc. Šárka Valošková, vychovatelka ŠD

 

Putování se školní družinou Smajlíci  – prosinec – leden

Konec roku 2021 a začátek roku 2022 jsme strávili putováním po Řecku, Kypru a Španělsku. Vánoce jsme oslavili v Řecku. Pod stromečkem jsme našli spoustu dárků jako například hru Gravitrax nebo hru Děti z Carcansone. Hráli jsme také spoustu zábavných her, jako například židlovanou, kdo dříve pozná jméno druhé osoby, anebo jsme si pinkali s gumovým balónkem. Na Silvestra jsme navštívili věštírnu v městě Delfách, abychom se dozvěděli, co nás čeká v roce 2022. Poté jsme zanesli naše obrázky do knihovny v Bašce. Také jsme si udělali vodu s citronem na oslavu Nového roku a ohňostroj.

Po Řecku jsme se dostali na Kypr. Začali jsme tam tím, že jsme sázeli semínka palmy, které nám přivezla paní vychovatelka z Kypru. Pojmenovali jsme je „Karel“.  Potom jsme šli po Mostě lásky (památka na Kypru), kde jsme říkali o sobě něco pěkného. U Mostu lásky jsme hráli divadlo na téma laskavost. Potom jsme šli do venkovního muzea soch na Kypru a hráli jsme si na sochaře. V kyperském moři se zrodila bohyně Afrodita a proto jsme vyráběli pěnu a bohyni lásky Afroditu a dali jsme ji do té pěny. Také jsme obeplouvali útes bohyně Afrodity, protože se podle legendy omládne. Potom jsme se rozdělili na turky a řeky a bojovali jsme o Kypr, protože kdysi o něj válčili. Nakonec jsme si Kypr rozdělili. Navštívili jsme také hlavní město Kypru Nikósii, kde jsme zašli na tržiště. Každý si udělal svůj stánek a chodilo se k němu nakupovat. Ochutnali jsme tam i kyperské sýry Haloumi a Fetu. Potom jsme zachraňovali vajíčka od plameňáků, skládali puzzle s plameňáky a také jsme si plameňáky namalovali, protože plameňáci přilétají každou zimu na Kypr. Kreslili jsme také perutýny, protože ti na Kypru také žijí.

Po Kypru jsme se dostali do Španělska. Stavěli jsme španělskou vlajku. Házeli jsme oranžová víčka od pet láhví do bedny, protože ve Španělsku se pěstují pomeranče a ty víčka byly pomeranče. A když jsme skončili, tak jsme si z opravdických pomerančů udělali smoothie. Tancovali jsme známý španělský tanec Paso doble. Později jsme si zahráli na býčí zápasy a také jsme býka a toreadora vytvořili z plastelíny. Jeden den jsme se dostali na Kanárské ostrovy, které jsou součástí Španělska. Tam jsme chytali rybičky a malovali obrázky s kanárky. Také jsme se trochu učili, jak se španělsky řeknou některá zvířátka. Udělali jsme si česko-španělský slovník. Samozřejmě jsme ve Španělsku navštívili i jejich hlavní město Madrid a jeho slavný fotbalový tým Real Madrid. Skládali jsme puzzle s hlavním městem, hráli jsme fotbal a také jsme telefonovali do různých španělských firem. Nakonec jsme si vyrobili velké letadlo a hráli jsme si, že létáme letadlem na dovolenou, protože ve Španělsku je letecká společnost Iberia.

Za školní družinu Smajlíci Ondřej Valenta, 3. A

Fotodokumentace Bc. Šárka Valošková

 

Listopadové putování školní družiny Smajlíci po světě

V listopadu jsme se s družinou vypravili do Řecka.

Nejdříve jsme udělali vlajku Řecka z toho, co bylo po ruce a při tom jsme poslouchali řeckou hymnu.

Paní vychovatelka Šárka nám říkala, že Řecko je známé svými legendami o bozích. Dívali jsme se na pověst o soše boha Hélia. Na ostrově Rhodos stála socha boha slunce, která patřila mezi 7 divů světa a pod ní pluly lodě. Bohužel při zemětřesení spadla do vody a zbytek ukradli nějací barbaři a asi ji roztavili, protože byla z nějakého kovu. A že po bohu zůstaly jen sošky jelena a laně. Pak když jsme slyšeli legendu o Rhodském Kolosu, tak si Vítek stoupl na lavice a dělal boha Hélia a my jsme pod ním podplouvali na dekách jako loďky.

Pak jsme se vydali na ostrov Korfu, kde jsme sbírali olivy. Na ostrově Kréta jsme si očesali granátová jablka, ze kterých jsme si udělali dobroty. Šli jsme taky na krétskou kamennou pláž, kde jsme dělali z kamínků stavby.

Další den jsme měli řecký večer a na něm jsme si udělali pravý řecký salát. Na řeckém večeru jsme s Barčou učily ostatní děti řecký tanec Zorba a myslím, že nás to všechny hrozně moc bavilo, protože se to furt zrychlovalo a všichni se smáli.

Za školní družinu Smajlíci Natálka Žišková, 3. A

Fotodokumentace Bc. Šárka Valošková, vychovatelka ŠD

 

Říjnové putování školní družiny Smajlíci po světě

V říjnu pokračovalo putování naší školní družiny po světě. A které země jsme v říjnu navštívili? Zprávičky z našich cest přináší naše redaktorka Apolenka ze 3.A:

Slovensko

V družině při Cestě kolem světa jsme se dál zastavili na Slovensku. Dělali jsme slovenskou vlajku z věcí ve třídě, poslouchali jsme slovenskou hymnu. Udělali jsme si jednohubky z korbáčiků, protože je to moc dobrý slovenský sýr. Taky jsme si dělali bublinkovou nožní masáž a vytvořili jsme pltníka na plti a dali jsme ho do boxu s vodou, takže plul po řece Váh, i když se točil pořád dokola. Povídali jsme si, co to jsou krápníky a u toho jsme se podívali do Demänovské jeskyně. Ve dvojicích jsme si dělali masáže, protože hodně lidí jezdí na Slovensko do zdravých a uklidňujících lázní. Malovali jsme obrázky třeba pltníka, který jede na plti kolem Bratislavského hradu. Udělali jsme si Česko-Slovensko má talent a byly tam originální hvězdy, třeba Adam, který skákal přes švihadlo (udělal přesně 82 skoků). Dělali jsme si stany z našich dek a kempovali jsme u Liptovské Mary. Pápá, jdeme do další země.

Itálie

Dále jsme se zastavili v zemi Itálii. Zase jsme skládali vlajku z různých věcí ve třídě. Bylo super, když jsme měli nohy ve vodě a při tom jsme chytali ryby v moři. Vyráběli jsme obrázky z mušlí z pláže Bibione a udělali jsme si v boxu s vodou Benátky, protože je to město celé ve vodě.  Udělali jsme si pravou italskou zmrzlinu z mléka, kokosu a cukru a byla vynikající. Kluci vyrobili z kostek koloseum a holky šikmou věž v Pise, šikmou věž jsme si i namalovali. Učili jsme se nějaké italské slovíčka a hráli jsme divadlo o Romulusi a Remusi a městu Řím. V Itálii bylo hezky. Pápá, zas příště.

Za školní družinu Smajlíci Apolenka Šotkovská, 3. A

Fotodokumentace Bc. Šárka Valošková, vychovatelka ŠD

 

CESTA KOLEM SVĚTA

V letošním roce jsme se s družinou „Smajlíci“ vydali na cestu kolem světa. Jako první začínáme prozkoumáním České republiky. Naše zážitky začaly tvorbou české vlajky
a skládáním puzzlí českých prezidentů. Potom jsme se soustředili na hlavní město – Prahu, kdy jsme navštívili Národní divadlo a Český rozhlas. Vyzkoušeli jsme si improvizační hry, při kterých jsme se pěkně zasmáli. Následovalo tvoření národního stromu – lípy. Potom jsme se seznámili s českými sportovci. Zahráli jsme si na Jardu Jágra a snažili jsme se dát gól pomocí hokejky do branky. Jako další zajímavé místo jsme si vybrali Třeboňský rybník, z kterého jsme v rámci hry vychytali všechny kapry, takový malý předvánoční výlov J. Další putování nás vedlo do podzimní přírody a sběru přírodnin – šípků, listů, kaštanů atd. Zajímavou částí bylo seznamování se se zajímavými českými vynálezci např. Otto Wichterle – vynálezce silonu anebo Jakub Kryštof Rad – vynálezce kostkového cukru. K oběma vynálezcům jsme si zahráli zajímavé hry s využitím silonu a skládáním staveb z kostkového cukru. V rámci dalšího povídání jsme se snažili dělat Česko krásnějším – do naší krabičky dobrých skutků jsme vkládali dobré skutky, které jsme udělali.  Lístečky jsme si potom společně přečetli a každému kamarádovi, který udělal dobrý skutek, jsme zatleskali. Dobrý skutek jsme udělali také s celou družinou. Přinesli jsme paní knihovnici do knihovny v Bašce naše obrázky, a tyto obrázky teď zdobí knihovnu. Poté jsme si zahráli na členy vlády a tvořili jsme nové zákony. Navrhli jsme např., aby se nemusely nosit roušky, aby se starým lidem dostávalo více peněz nebo aby byly tři dny v týdnu volno. Navštívili jsme také známé české podniky, např. Škoda Auto, kdy jsme si zahráli na designéry a zkusili vytvořit nové modely aut ze stavebnice Merkur.  Z Mladé Boleslavi jsme se přesunuli do Zlína a vyzkoušeli si vytvořit modely obuvi po vzoru Tomáše Bati. Všechny naše krásné poznatky jsme zaznamenali na nástěnku, která zdobí naši školní chodbu. Putování Českou republikou jsme si velmi užili a už se těšíme na zážitky z další země, což bude Slovenská republika.

Za družinu Smajlíci Sára Leixner, 3. A

Fotodokumentace Bc. Šárka Valošková, vychovatelka ŠD