Družina

Projekty 2020-2021

Děti ze školních družin v červnu

Celý letošní školní rok se ve školní družině „Smajlíci“ a „Papoušci“ věnujeme významným dnům v roce. Během roku jsme si připomněli mnoho významných dnů, o kterých jsme neměli ani tušení, že existují. Zažili jsme například Den koní, Den mandal, Den divoké přírody, Mezinárodní den ptačího zpěvu a mnoho dalších.

Červen je měsíc, kdy všechny děti na světě slaví svůj svátek, Mezinárodní den dětí. U příležitosti tohoto dne jsme si udělali brainstorming, jak by ho děti chtěly prožít. Děti hýřily nápady a bylo hned od počátku jasné, že tato oslava se do jednoho dne nevejde. Zažili jsme tak společně zábavné odpoledne, při kterém jsme hráli společně různé hry, vyráběli jsme domácí ovocné nanuky, tvořili jsme z domácí plastelíny, při oslavě nechyběly balónky, tanec, bublifuk ani dětské šampaňské. Jeden den paní vychovatelka se slečnou praktikantkou pro děti připravila „Stezku za pokladem“, při které děti plnily různé úkoly a po jejich splnění se dětem otevřela brána pohádek, ve které našly poklad. Během oslavy Mezinárodního dne dětí jsme se také domluvili, jak prožijeme červen. Rozhodli jsme se, že si vymyslíme vlastní, Smajlíkovské významné dny, které si sami zorganizujeme.

První návrh dětí byl Smajlíkovský den zvířat. V první chvíli to vypadalo, že se naše třída promění v ZOO a děti do třídy přinesou všechna zvířátka, která mají doma. Nakonec vše dopadlo dobře, třída zůstala celá a my jsme zažili opravdu hodně netradiční dny. Vypravili jsme se na „Slepičí – pštrosí“ farmu k mamince Apolenky. Byl to naprosto skvělý den, protože jsme si mohli nakrmit pštrosy a pomazlit se se zvířátky žijícími na farmě. Maminka Apolenky pro nás připravila také vědomostní kvíz a z farmy jsme si odnesli domácí vajíčka, ze kterých nám maminky připravily zdravou večeři. Smajlíkovský den zvířat jsme také zažili následující den ve škole, kdy jsme měli v družině vzácného hosta. Apolenka přinesla dětem na odpoledne ukázat svého chameleona Chamíka. Uspořádali jsme besedu s Apolenkou, která nám řekla vše o životě chameleónů. Odpovídala na otázky dětí, které se vztahovaly k chovu chameleónů a na závěr jsme se mohli všichni s chameleonem pomazlit.  Během horkých červnových dnů jsme několikrát prožili Smajlíkovský den vody, při kterém jsme se šli koupat k řece a užívali jsme si společného dovádění ve vodě. Koupáním u řeky jsme oslavili rovněž první letní den. Uspořádali jsme si také Smajlíkovský indiánský den, při kterém jsme se sešli v indiánském oblečení a prostřednictvím prožitkových činností jsme se seznamovali se životem Indiánů. Vyráběli jsme indiánské čelenky, lovili jsme společně bizona, při skládání indiánského puzzle ve skupinách jsme se dozvěděli, co právě dělají Indiáni, stavěli jsme indiánské kánoe a pouštěli jsme lodičky na řece, utkali jsme se v boji s bledou tváří, učili jsme se rozpoznávat stopy zvířat, stavěli jsme v přírodě indiánské týpí a luštili jsme indiánskou šifru. Děti si vymyslely mnoho bláznivých dnů – Den kouzel, Den lenivosti, Den lízátek aj. Dalším dnem, který si děti vymyslely, byl Smajlíkovský den paní vychovatelky. Tento den jsme nakonec udělali u příležitosti oslavy narozenin paní vychovatelky. Naše školní družina se proměnila v cukrárnu, ve které si každý vyrobil svou vlastní kopečkovou zmrzlinu, ochucenou Pikaem. Děti pro paní vychovatelku připravily překvapení v podobě zábavného programu a společně jsme zažili mnoho legrace. Během června jsme oslavili také Den otců, u jehož příležitosti jsme pro tatínky vyráběli dárek, magnetek na ledničku z Fimo hmoty, visačku na dveře a kreslili jsme tatínkův portrét. Děti ze školní družiny Papoušci si udělaly ještě jeden netradiční den – Papouščí den ledového čaje. Tento den oslavily výrobou a ochutnávkou ledového čaje vyrobeného ze sirupu květů černého bezu. Smajlíci zažili na konci června ještě Smajlíkovský den smíchu, Smajlíkovský den divadlaSmajlíkovský den lásky.

Když se ohlédneme zpět za celým školním rokem, i přes to všechno, co nás provázelo v důsledku pandemie, jsme zažili v družině krásný rok, na který budeme všichni vzpomínat.

Bc. Šárka Valošková, Eva Šlosárková

vychovatelky školní družiny Základní školy Baška

Děti ze školní družiny „Papoušci“ v květnu

V květnu jsme si připomněli několik významných dnů. Jedním z nich byl také Mezinárodní den podpory nemocných s chronickým únavovým syndromem. U příležitosti tohoto dne jsme se zaměřili na zdraví a zdravý životní styl. Povídali jsme si, co všechno můžeme dělat pro to, abychom byli zdraví. Zdraví můžeme podporovat různými způsoby. Velkým pomocníkem je ale příroda. A tak jsme se jednoho dne vypravili do přírody, nasbírali jsme si pampelišky a vyrobili jsme si z nich v družině domácí raw med. Jakmile jsme med vyrobili, tak jsme ho i ochutnali. Ten se nám ale povedl. A pro čtenáře, kteří by si rádi med pro zdraví vyrobili, posíláme recept:

1 litr květů pampelišek vložíme do sklenice, zasypeme 500 g cukru a uzavřeme. Necháme stát na okně 2 dny a občas promícháme. Poté přidáme 2 dcl vody a necháme směs ještě 24 hodin odstát. Několikrát za den promícháme, cukr by se měl rozpustit. Poté výluh scedíme a necháme jej v lednici, dokud ho nespotřebujeme.

Eva Šlosárková

Vychovatelka školní družiny ZŠ Baška

Děti ze školní družiny „Smajlíci“ v květnu

V květnu pokračoval v družině náš celoroční projekt s názvem „Významné dny v roce“.   V průběhu měsíce jsme si připomněli několik zajímavých dnů, kterým jsme se v družině podrobněji věnovali.

V květnu si připomínáme Den matek a Mezinárodní den rodiny. U příležitosti těchto dnů jsme si povídali, co pro nás znamená rodina, kdo ji tvoří, co pro nás dělají rodiče, co my děláme pro rodiče, jaké legrační zážitky se staly v naší rodině a poté už následovaly činnosti praktické. Hráli jsme improvizační scénky s tématem „Rodina“, zorganizovali jsme si prožitkovou akci „Jedeme na výlet“, při které jsme navštívili různá prostředí a prostřednictvím her jsme si ukázali, co v těchto prostředích můžeme s rodinou dělat – např. rybařili jsme u rybníka, hledali jsme houby v lese, u řeky jsme hráli hru „Do vody, z vody“, ve městě jsme navštívili wellness, ve kterém jsme zažili perličkovou masáž chodidel a posledním místem, které jsme navštívili, byla netradiční cukrárna, ve které si každý sám vyrobil svůj zákusek. U příležitosti tématu „Rodina“ jsme hráli také různé pohybové hry, ale nechyběla ani činnost, kterou obvykle dělají doma tatínkové, pracovali jsme se šroubky a matičkami. Oba svátky jsme oslavili dobrým skutkem. Vyráběli jsme přáníčka a dárečky pro rodiče a seniorky z budovy Senior v Kunčičkách u Bašky.

Květen je také měsíc, během kterého slavíme Den ptačího zpěvu. Tento den jsme oslavili v přírodě. Vypravili jsme se do lesa a tam jsme poslouchali ptáčky, jak zpívají. Téma pokračovalo další den ve třídě. Tadeášek nám přinesl ukázat svou andulku Pepíka. V komunitním kruhu nám povykládal vše o svém domácím mazlíčkovi, čím se živí a jaký je jeho způsob života. Poté jsme se rozhodli, že si uděláme ve škole ptačí výzdobu a namalovali jsme si různé druhy ptáčků, kteří nám nyní zdobí prostory školy.

Dalším květnovým významným dnem je Mezinárodní den želv. U příležitosti tohoto dne nám Sárinka a Baruška přinesly do družiny své domácí mazlíčky, želvy suchozemské – Žofku, Emilku a Vincenta.  Obě holčičky nám povykládaly, jak se o své želvičky doma starají, co potřebují k životu a poté jsme si zahráli několik her s tématem „Želva“, u kterých jsme posilovali naše prosociální chování. Nechybělo ani želvičkové tvoření, díky něhož se naše družina proměnila v podmořský svět. V průběhu těchto dnů jsme se mohli s želvičkami i pomazlit a užít si jejich přítomnosti v družině.

V květnu si připomínáme také Mezinárodní den hasičů. Seznámili  jsme se s tím, co všechno obnáší práce hasičů a jak se chovat, kdybychom se ocitli v blízkosti požáru. Prožitkové činnosti byly zaměřené prakticky. Hráli jsme scénky s tématikou „Hasiči“, hráli jsme si na hasiče, kteří jedou k požáru a hasí požár a zachraňovali jsme zvířátko, uvízlé na stromě. Všechny hry byly zaměřené na kooperaci dětí.

Víte o tom, že v květnu je Mezinárodní den podpory nemocných s chronickým únavovým syndromem? V družině jsme se věnovali i tomuto tématu. Povídali jsme si, co znamená tohle onemocnění a co dělat pro to, abychom byli zdraví. Poté jsme si udělali několik činností  podporujících naše zdraví – zacvičili jsme si jógu, vyrobili jsme si ovocné špízy a na odpolední procházku jsme vyrazili do přírody.

Závěr května patřil oslavě Dne koní. Také tento den jsme oslavili prožitkovým učením. Rytmizovali jsme cval, klus a trysk koně hrou na tělo, poslouchali jsme píseň  „Já viděl divoký koně“ a poté jsme vyrazili za koníčky. Kubíček nás pozval k sobě na zahradu, kde chovají koně. Byl to krásný den. Mohli jsme si koníčky i pohladit a statečné děti je mohly i nakrmit. Kubíček nám ukázal všechna zvířátka, která na statku chovají, a pozval nás rovněž do stodoly, kde nám ukázal zemědělské stroje.

Květen byl měsíc bohatý na zážitky a my už se těšíme, co zažijeme v červnu.

Bc. Šárka Valošková

Vychovatelka školní družiny Základní školy Baška

 

Družina Základní školy Baška v dubnu

V dubnu se děti z prvního stupně Základní školy Baška opět vrátily po coronavirovém volnu do školních lavic a rozjela se zároveň i činnost školních družin. Děti měly z návratu obrovskou radost. Společně strávené chvíle s vrstevníky jim moc chyběly. Měly radost, že vidí své paní učitelky a paní vychovatelky.  V dubnu jsme přirozeně navázali na projekt, který nás provází celý rok. A kterým významným dnům jsme se v dubnu věnovali?

Hned po návratu do školy jsme oslavili „Světový den zdraví“. Bylo třeba si zrovna v tomto období připomenout, co člověku prospívá a co mu škodí. Udělali jsme si k tomuto tématu myšlenkovou mapu a poté jsme realizovali činnosti vycházející z naší mapy. Chodili jsme často ven a hráli jsme nejrůznější pohybové hry, abychom měli dostatek pohybu. Pro naše zdraví je důležitý také odpočinek, a tak jsme relaxovali při poslechu pohádek a relaxační hudby. Zdraví posiluje také příjem vitamínů. Proti virózám je důležitý hlavně vitamín C, a tak jsme si vyráběli domácí citronádu. Udělali jsme si také pokus s názvem „Čisté a špinavé ruce“, abychom pochopili, proč je důležité umývat si ruce.

Dalším významným dnem, kterému jsme se věnovali, je „Mezinárodní den letectví a kosmonautiky“. Je to krásné téma na rozšíření si našich vědomostí o vesmíru. Povídali jsme si v kruhu, co o tomto tématu všechno víme, a poté jsme si pustili dětský edukační film s názvem „Cesta do vesmíru“, v jehož průběhu jsme luštili vesmírný kvíz.  Téma nás natolik zaujalo, že jsme se rozhodli vesmír hlouběji prozkoumat. Zorganizovali jsme krásnou prožitkovou akci „Cesta do vesmíru“, při které jsme si osvojili hrou řadu poznatků z této oblasti.  Co všechno jsme na naší cestě zažili?  Nejdříve jsme si ve skupinách vyrobili raketu. Vzniklo několik jedinečných strojů vyrobených z různých materiálů. Poté jsme posádku oblékli do skafandru. Na výrobu skafandru jsme použili alobal a byla u toho velká legrace.  Poté jsme při písni „Raketou na Mars“ letěli v zástupu do vesmíru. Přistáli jsme na několika planetách a zkoumali jsme jejich vlastnosti. Na jedné planetě jsme sbírali magnety a s využitím odpudivé síly jsme je přemísťovali na jiné místo. Vyrobili jsme si vesmírný vůz z prostěradla, díky něhož jsme jezdili po povrchu jedné planety. U této hry byla taková legrace, že jízdu si nenechala ujít ani paní vychovatelka. Při jedné hře jsme si rovněž vyzkoušeli, jak funguje oběžná dráha. Celá skupina dětí vytvořila kruh a musela přemístit planetu (míč) po kruhu bez použití rukou. Po návratu z naší cesty jsme malovali ve dvojicích mimozemšťany, kteří nám nyní zdobí prostory školy. Všechny výše zmíněné hry rozvíjely u dětí kooperaci, kreativitu a smysl pro humor.

Na konci dubna se slaví Filipojakubská noc. Jedná se o lidový zvyk spojený s pálením ohňů. Rozhodli jsme se, že si tento den s dětmi v družině také oslavíme. Všichni jsme se sešli v čarodějnickém oblečení a užívali jsme si společných her a dovádění. Tančili jsme čarodějnický tanec, vyráběli jsme čarodějnice a čarodějnická košťata, vymýšleli jsme čarodějnická zaříkávadla a jména čarodějnic, hledali jsme hady schované ve třídě, proletěli jsme se na koštěti, zahráli jsme si hru „Padající koště“ a u řeky jsme si udělali oheň. Slet čarodějnic by se nemohl obejít bez výroby kouzelného lektvaru. Přemýšleli jsme, jaký lektvar si uděláme. Nakonec jsme si vyrobili lektvar na dobrou náladu a na to, abychom dělali dobré skutky. S chutí jsme ho vypili a poté jsme se vrátili zpět do světa lidí. Z této akce jsme si odnesli, že i nadále budeme dělat dobré skutky.

Bc. Šárka Valošková a Eva Šlosárková, vychovatelky ŠD Základní školy Baška

 

Družina on-line

V březnu se z důvodu zhoršující se pandemie zavřely opět všechny školy a stejně tak zůstaly doma i děti ze Základní školy Baška. Po celý školní rok nás provází projekt na téma „Významné dny v roce“, a tak jsme se rozhodli, že v družinové činnosti budeme pokračovat on-line formou. Paní vychovatelka dětem posílala inspirace na činnosti, které můžou dělat doma nebo venku, a děti zpětně do naší skupiny posílaly fotografie z těchto činností.

Začátkem března jsme oslavili Mezinárodní den žen. Děti vyráběly pro maminky květiny z papíru, dělaly jim masáže, hrály s nimi oblíbené hry, malovaly maminkám obrázky, tvořily přání a nechyběl ani tanec, kterým děti rozveselily své maminky.

V březnu si připomínáme Světový den divoké přírody. Ten jsme oslavili tak, že jsme si posílali fotografie ze zajímavých setkání se zvířátky, vyráběli jsme pohoštění z džungle – masožravou kytku z chleba a vajíček a hada ze salátové okurky. Zvířátka jsme také malovali různými technikami, vystřihovali jsme je z papíru a vyráběli jsme sušenky pro naše domácí mazlíčky.

V březnu jsme oslavili také první jarní den. Šli jsme do přírody a doma jsme tvořili jarní výzdobu. Víte o tom, že v březnu si připomínáme také Světový den ledvin? My jsme se dozvěděli z prezentace, jakou funkci mají v těle ledviny a co dělat pro to, abychom měli ledviny zdravé. Dozvěděli jsme se, že ledvinám svědčí dostatek pití a zdravý životní styl. Základem zdravého životního stylu je pohyb a sport, a tak děti jezdily venku na kolech, skateboardech a na zahradě hrály fotbal. Své zdraví posilovaly také zdravou stravou, kterou děti doma samy vyráběly. V březnu si připomínáme rovněž Den jódu. U příležitosti tohoto dne jsme se dozvěděli, proč je jód pro tělo důležitý a jaké potraviny jód obsahují. Zjistili jsme, že jedním ze základních zdrojů jódu jsou mléko a mléčné výrobky, a proto jsme se pustili do výroby dobrůtek z těchto surovin.

Březen jsme ukončili oslavou Velikonoc. U příležitosti tohoto svátku jsme sázeli osení, pekli jsme perníčky, jidáše a beránka, na modré pondělí jsme vymetali z domovů zimu, tvořili jsme velikonoční výzdobu, malovali jsme vajíčka a poté jsme oslavili Velikonoce v kruhu rodinném.

Březen utekl jako voda a my už se těšíme zpátky do školy, kdy budeme všechny činnosti dělat společně s kamarády.

Bc. Šárka Valošková, školní družina Základní školy Baška

 

Školní družiny v únoru

V únoru pokračoval náš projekt na téma „Významné dny v roce“. V únoru jsme si připomněli několik zajímavých významných dnů.

Tím prvním byl Mezinárodní den žen ve vědě. U příležitosti tohoto dne jsme si nejdříve povídali na téma, co je to věda a k čemu nám věda slouží. Ukázali jsme si několik vynálezů, které byly významné pro další vývoj společnosti. Seznámili jsme se také s některými vynálezci a poté jsme si sami na vynálezce zahráli. Výtvarně jsme navrhovali vlastní vynálezy a následně jsme je přede všemi prezentovali na sympoziu vynálezců, které jsme uspořádali v naší družině. Vznikl tak například vynález Arcelop, který se umí proměnit v cokoli na světě. Zajímavým byl také vynález v podobě stromu, který umí chytat zloděje. Další dny se naše družina proměnila na velkou vědeckou laboratoř, ve které vynálezci z řad dětí předváděli fyzikální či jednoduché elektricko-chemické pokusy. Zkoumali jsme optické klamy,  vodivost a vlastnosti předmětů, pozorovali jsme chemické reakce, které vzniknou smícháním několika složek,  zaměřili jsme se na hustotu kapalin a magnetismus.

Další významný den, kterému jsme se věnovali, byl Den svatého Valentýna. Na úvod jsme si poslechli legendu, která se pojí s oslavou tohoto svátku, a poté nastalo v družině velké tvoření. Vyráběli jsme pro rodiče přáníčka a srdíčka ze studeného porcelánu. Jedno srdíčko jsme vyrobili rovněž pro spolužačku Elišku, která je v lázních. U příležitosti Valentýna jsme si procvičili také abecedu při týmové hře.

Dalším únorovým významným dnem je den, kdy se narodil přírodověděc Charles Darwin. U příležitosti tohoto dne jsme si povídali o různých teoriích vzniku světa a poté jsme zkoumali poznatky pana Darwina. Skládali jsme v týmech puzzle s tématem „Evoluce“, malovali jsme prehistorická zvířata a nejzábavnějším dnem byl den, kdy jsme zažili krásnou prožitkovou akci „Cesta do pravěku“. Prošli jsme bránou času a ocitli jsme se v pravěku. Stali se z nás pralidé, kteří měli i dobové oblečení. Všechny realizované činnosti byly zaměřené tak, aby děti pochopily, jak se žilo v pravěku. Kluci postavili ohniště z dřívek,  u ohniště jsme si vyprávěli domorodý příběh za pomoci zvuků a gest, utvořili jsme také domorodou kapelu – zpívat se nemůže, tak jsme alespoň rytmizovali na dřívka,  hráli jsme si improvizační hru „Na prehistorická zvířata“, procvičovali jsme si svou paměť, kdy jsme hádali, které prehistorické zvíře je schované v jeskyni a na závěr jsme sehráli improvizační scénky na téma „Pravěk“.

V únoru si také připomínáme Mezinárodní den mateřského jazyka. V souvislosti s tímto dnem jsme si nejdříve vysvětlili pojem mateřský jazyk. Dozvěděli jsme se zajímavost, že na světě se mluví přibližně 7000 jazyky. Zkusili jsme si předat informace bez pomoci jazyka a zjistili jsme, že to vůbec není snadné. Poté jsme si hráli spoustu slovních her, luštili jsme hádanky, šifry a tajenky, znázorňovali jsme pomocí těl písmena našeho jména.

Únor jsme ukončili nádherným významným dnem, Mezinárodním dnem průvodců cestovního ruchu. Vysvětlili jsme si, co dělá průvodce cestovního ruchu, povídali jsme si o památkách v našem kraji, a protože se památky v současné době nedají navštěvovat, udělali jsme si alespoň virtuální prohlídku hradu Hukvaldy. Na závěr jsem se rozhodli, že u příležitosti tohoto významného dne navštívíme velkoměsto New York. Před odjezdem jsme zhlédli prezentaci o nejznámějších památkách New Yorku a poté jsme je i navštívili. Ocitli jsme se např. na Brooklynském mostě, na kterém jsme sehrávali improvizační scénky, hráli jsme týmovou hru, při které jsme pluli na vyrobené lodi k Soše Svobody, stavěli jsme Empire State Building, fotografovali jsme se na známých červených schodech a vymysleli jsme si každý své podnikání a otevřeli jsme si svůj obchod na Time square, kde jsme nabízeli své služby. V New Yorku se nám moc líbilo a my se už těšíme, až s družinou opět něco podnikneme.

Bc. Šárka Valošková, Eva Šlosárková

Vychovatelky školní družiny Základní školy Baška

 

Školní družiny v lednu

V průběhu ledna pokračovalo celoroční putování školních družin za významnými dny a svátky. Prvním významným dnem, kterému jsme se věnovali, byl Nový rok. Na úvod jsme se seznámili s tradicemi, jak se slavil Nový rok v dávných dobách v Česku a jak se slaví v dnes. Poté následovala oslava v družině. Původní plán byl oslavit Nový rok během jednoho dne. Dětem se však oslava natolik zalíbila, že jsme slavili celý týden. První dny jsme slavili českým způsobem. Společně s dětmi jsme si připravili silvestrovský program plný her, u kterých jsme zažili mnoho legrace. Všechny hry však měly něco společné. Podporovaly spolupráci a kooperaci dětí. Nechyběl ani novoroční fotokoutek s vtipnými rekvizitami a stoleček, u kterého si děti mohly vytáhnout kartu pro rok 2021. Další dny jsme se seznámili, jak se slaví Nový rok ve světě. Na Bali vítají Nový rok meditací. Irskou tradicí je klepání chlebem do dveří pro štěstí. Na Filipínách zase lidé zdobí své domy puntíky. Ty jsou symbolem mincí a lidé si tak přivolávají do nového roku bohatství. My jsme si také vyzkoušeli v družině tyto tradice. V mnoha zemích je vrcholem oslavy Nového roku ohňostroj. Jedno odpoledne jsme si tedy udělali při pobytu venku ohňostroj. Vysvětlili jsme si, že ten klasický, s burácením rachejtlí, škodí zvířátkům. Uspořádali jsme tichý ohňostroj, aby neškodil zvířátkům. Všechny děti si vymyslely své novoroční přání a poté si postupně zapálily prskavku a myslely na svá novoroční přání.  Oslavu Nového roku jsme ukončili slavnostním přípitkem, který jsme si vyrobili z domácí zavařené aronie.

Dalším významným dnem, kterému jsme se věnovali, byl den „Tři králové“. Nejdříve jsme se seznámili s legendou, která se s tímto dnem pojí. Poté už následovaly praktické činnosti. Děti si v týmech procvičily zrakové vnímání, když hledaly dvojice stejných královských korun, skládaly tříkrálové puzzle, tvořily výzdobu vztahující se k tomuto svátku, nechaly se hýčkat jako králové a královny a dělaly si vzájemně masáž zad. Začátkem ledna napadla bohatá pokrývka sněhu, a tak jsme zažili jízdu králů na lopatách a bobech u přehrady.

Dalšímu tématu, kterému jsme se věnovali, byl Masopust. Vysvětlili jsme si, co tento pojem znamená a s čím je spojen. Dozvěděli jsme se, že k Masopustu patří karneval,  a tak jsme se rozhodli, že si v družině uspořádáme karnevalové odpoledne. Společně jsme vymysleli program a zažili jsme zábavné odpoledne, plné společných her. Děti podlézaly pod lanem, hrály si na žahavé medúzy, tvořily dvojice pohádkových postav, plnily úkoly z kouzelné krabičky, hledaly klauny schované ve třídě, pinkaly s nafukovacím balónkem, hrály scénky s motivem pohádkových postav, v týmech tvořily mumie a největší zábavou byla hra „Sněhové království“, při které v družině létaly do vzduchu papíry a všichni se radovali. Během chviličky jsme vše uklidili, třídu jsme zametli a na závěr jsme si u příležitosti tohoto krásného dne společně namalovali velkoformátový obrázek s názvem Karneval 2021.

V lednu si také připomínáme Světový den Braillova písma, u jehož příležitosti jsme si ukázali, jak toto písmo vypadá. Vysvětlili jsme si pojmy Braillovo písmo, nevidomý člověk a vodící pes, povídali jsme si, jak se chovat v přítomnosti nevidomého člověka a poté jsme si vyzkoušeli, jak se cítí nevidomý člověk. Hráli jsme týmovou hru, u které jsme poznávali předměty podle hmatu, zkoušeli jsme venku chodit se zakrytýma očima a orientovat se pomocí hůlky, hráli jsme kooperační hru na slepce a vodícího psa, kreslili jsme obrázky se zavázanýma očima.

Mezi zajímavé významné lednové dny patří Mezinárodní den objímání. Objetí totiž potřebuje každý z nás, dává nám pocit bezpečí a působí pozitivně na naši psychickou pohodu. Může tedy léčit, pomáhat, a hlavně by mělo přinášet radost. U příležitosti tohoto dne jsme si vyrobili postavičku z animovaného filmu Ledové království, a to   sněhuláka Olafa, který má rád vřelá objetí, a tento dáreček jsme předali spolu s objetím našim rodičům.

Posledním významným dnem, kterému jsme se věnovali, byl Mezinárodní den vzdělání. Téma jsme začali brainstormingem, čím chtějí děti být, až budou velcí. Poté následoval rozhovor, co to je vzdělání a hledali jsme souvislost mezi vzděláním, školou a následnou profesí. Děti pochopily, že aby mohly jednou pracovně vykonávat to, co opravdu chtějí, musí získat kvalifikaci, kterou nabydou ve škole. Uvědomily si, že člověk, který chce dosáhnout svého cíle, musí pro to něco udělat. Po teoretickém úvodu jsme si procvičovali formou her vše, co se děti učí ve škole. Děti v týmech luštily hádanky z matematiky a českého jazyka, přírodovědné znalosti si ověřovaly venku při pozorování přírodních zákonitostí.

Během ledna jsme rovněž tvořili zimní výzdobu družiny a každý pátek jsme se věnovali kultivováním morálních hodnot. Četli jsme dětské psychologické příběhy, které jsme následně rozebírali. Zkoumali jsme, se kterými emocemi se příběhy pojí a určovali jsme charakteristické znaky těchto emocí. Rozebírali jsme například emoci „Smutek“. Jaký recept mají děti na léčbu smutku? To se můžete dozvědět z fotogalerie.

Bc. Šárka Valošková, Eva Šlosárková

vychovatelky Základní školy Baška

 

Prosinec ve školních družinách Základní školy Baška

Prosinec je krásný měsíc v roce. Pro mnohé z nás je symbolem Vánoc, pohádek, lásky a sounáležitosti. Je to měsíc, kdy jsou k sobě lidé hodnější a laskavější. Prosinec je však také měsíc, ve kterém si připomínáme zajímavé významné dny. Těmto dnům jsme se v rámci celoročního projektu věnovali také s dětmi v družině Základní školy Baška.
V prosinci slavíme Mezinárodní den dobrovolníků a Mezinárodní den lidské solidarity. Tyto dny nám daly prostor zapřemýšlet nad tématy, jak tvořit svět krásnější. Nejdříve jsme debatovali, co to je dobrovolnictví a dobrý skutek. Poté jsme si povídali, jaké dobré skutky jsme udělali v životě. No, a poté jsme měli brainstorming, jak budeme toto téma dále rozvíjet v družině. Vznikl nápad, že budeme celý měsíc dělat dobré skutky. Zavedli jsme si krabičku na naše dobré skutky. Jakmile děti udělaly dobrý skutek, napsaly jej na lísteček a vhodily do krabičky. Každý den jsme si lístečky přečetli a ocenili jsme potleskem družinové hrdiny, kteří dělají svět lepším. Poté jsme konali dobré skutky pro rodiče. Děti rodičům vyráběly svícen z keramiky a netradiční přáníčko. Dobré skutky jsme dělali také pro bašťanské seniory. Děti vyrobily obrovské vánoční přání, které jsme odnesli do budovy Senior v Kunčičkách u Bašky a nalepili jsme jej seniorům na hlavní dveře. Někteří senioři byli v tu chvíli venku, tak jsme je potěšili alespoň vánoční básničkou na dálku, v rouškách. Konání dobrých skutků pokračovalo společnou akcí školní družiny Smajlíci a Papoušci. Tentokrát jsme dělali dobrý skutek pro volně žijící zvířátka. Ve svých třídách jsme vyrobili jedlé baňky z ovoce, zeleniny a semínek a jednoho dne jsme se společně setkali venku a udělali jsme ptáčkům Štědrý den – ozdobili jsme stromeček těmito baňkami.

Další významný den, kterému jsme se věnovali, byl Mikuláš. U příležitosti tohoto svátu jsme se nejdříve seznámili s legendou o sv. Mikuláši. Děti pochopily souvislosti, proč se tento svátek u nás slaví. Pomocníky Mikuláše jsou andělé a čerti. My jsme se v družině zamýšleli také nad těmito postavami a  jejich charakteristikami. Prostřednictvím pohádek jsme se dotkli pojmů „dobro“ a „zlo“ a rozebírali jsme chování jednotlivých postav v pohádkách. Učili jsme se tak rozlišovat dobré a špatné vlastnosti u lidí. Poté následovaly činnosti, při kterých jsme rozvíjeli naše prosociální chování. Děti ve skupinách tvořily vánoční výzdobu, udělali jsme si čertí odpoledne, při kterém jsme si v převlečení čertíků zahráli mnoho zábavných kooperativních her. Nádherný byl také Andělíčkový den. U příležitosti tohoto dne jsme se sešli v bílém oblečení, zahráli jsme si několik improvizačních her a na závěr jsme si zahráli hru „Na dobré anděly“. Děti se u ní učily vyjadřovat, co se jim na druhém líbí. Tato ocenění jsme psali na papír a každé z dětí si tak odneslo domů památku, v čem vidí ostatní jeho jedinečnost.

V průběhu prosince jsme si připomněli i jiné významné dny. U příležitosti Mezinárodního dne hor jsme si povídali o nejvyšších horách v Česku a ve světě, tvořili jsme společně horu ze sněhu, malovali jsme zážitky z hor, jezdili jsme z kopce ve sněhu na sáčcích a improvizačně jsme ztvárňovali, co nám dávají hory. Mezinárodní den civilního letectví jsme oslavili tvořením letiště ze stavebnic, skládali jsme letadla z papíru a hráli jsme námětovou hrou „V letadle“. Závěr prosince patřil Vánocům a tradicím – zdobili jsme stromeček, z pokácených stromů jsme trhali jmelí a věnovali jsme ho kolemjdoucím lidem pro štěstí, připomněli jsme si tradici Barborky, zažili jsme Štědrý den v družině, u jehož příležitosti jsme našli pod družinovým stromečkem nové hračky.

Prosinec byl měsíc, který nám přinesl spoustu podnětů, jak můžeme společně dělat svět krásnější.  Je to jednoduché. Každý může začít sám u sebe, ke svému nejbližšímu okolí. Zkusme to všichni. Děti v družině dělání dobrých skutků natolik zaujalo, že jsme se rozhodli věnovat se tomuto tématu průběžně celý rok.

Bc. Šárka Valošková, Eva Šlosárková

vychovatelky školní družiny Základní školy Baška

 

Listopad v družinách Základní školy Baška

Přestože v České republice pokračovala v průběhu listopadu protikoronavirová opatření, naši družinovou činnost nic nezastavilo. V průběhu listopadu jsme si přes aplikaci Teams vytvořili družinu on-line a po dobu nepřítomnosti dětí ve škole jsme realizovali družinové činnosti prostřednictvím výpočetní techniky. Děti se v této době naučily vyrábět zdravou svačinku, kterou potěšily nejen sebe, ale i své blízké. Na Teamsech jsme si také představili své domácí mazlíčky a poslali jsme si fotografie s nejlepšími zážitky z prázdnin. Po návratu do školy jsme se vrhli na dělání dobrého skutku.  Paní referentka z obecní knihovny nás požádala o vytvoření výzdoby do knihovny, a tak jsme tvořili obrázky, které budou zdobit knihovnu až do jara. Druhou půlku listopadu jsme se věnovali státním svátkům a významným dnům, které jsou naším celoročním projektem.

Připomněli jsme si Mezinárodní den studentstva a Den boje za svobodu a demokracii. V kruhu jsme rozebírali, co je to demokracie a jaké má znaky. Abychom si nabyté informace uchovali v paměti, realizovali jsme prožitkové činnosti se zapojením smyslů.  Symbolem Sametové revoluce byly cinkající klíče. Zahráli jsme si tedy několik her s klíči, kterými jsme si rozvíjeli naše schopnosti. Procvičili jsme si sluchové vnímání při hledání cinkajících klíčů se zavázanýma očima, procvičili jsme si zrakové vnímání při hledání dvojic stejných klíčů, rozvíjeli jsme si fantazii při tvoření obrázků z klíčů a skládali jsme puzzle prvního porevolučního prezidenta,  Václava Havla.

Další významný den, kterému jsme se věnovali, byl Mezinárodní nekuřácký den. U příležitosti tohoto dne jsme si vyprávěli o kouření a jeho důsledcích pro člověka. Povídali jsme si také, jak se chovat, kdyby nám někdo nabídl cigarety. Prožitkové činnosti byly zaměřené prakticky. Při improvizačních scénkách jsme se učili, jak odmítnout cigarety. Další z činností k tomuto významnému dni byla zkouška našeho dechu. V komunitním kruhu jsme s dozvěděli, že kuřáci mají potíže s dechem. Často kašlou a nemají takovou plicní kapacitu jako nekuřáci. Testovali jsme tedy, jak silný máme dech. Foukli jsme do pingpongového míčku a pozorovali jsme, jak daleko dojede na jeden výdech.

V listopadu slaví svátek Martin. My jsme se také věnovali tomuto svátku. S jeho oslavou se pojí několik tradic. Seznámili jsme se, z čeho tyto tradice vycházejí. Poslechli jsme si legendu o svatém Martinovi, díky které jsme pochopili, proč je symbolem sv. Martina svatomartinská husa a proč se říká, že Martin přijíždí na bílém koni. Poté jsme vyráběli sněhové vločky, kterými jsme si vyzdobili naši školní družinu.

Další významný den, kterému jsme se věnovali, byl Světový den dětí, který můžeme znát pod úředním názvem Výročí Úmluvy o právech dítěte. U příležitosti tohoto dne jsme si povídali o právech dětí. Dívali jsme se na téma z různých úhlů. Porovnávali jsme práva dětí v České republice a ve světě. Na závěr jsme zhlédli na interaktivní tabuli prezentaci, která nás seznámila se základními právy dětí v České republice.

Poslední listopadový den, kterému jsme se věnovali, byl Mezinárodní den mužů. Ten jsme oslavili tak, že jsme realizovali činnosti na náměty našich mladých mužů ze školní družiny, při kterých jsme zažili spoustu legrace.

Za školní družinu „Smajlíci“ a „Papoušci“

Bc. Šárka Valošková, Eva Šlosárková

Vychovatelky ŠD Základní školy Baška

 

Školní družiny se seznamují s významnými dny v roce

V říjnu pokračoval náš projekt na seznámení dětí s významnými dny v roce. Věděli jste o tom, že v říjnu si připomínáme například Mezinárodní den hudby, Světový den duševního zdraví či Světový den kostí a kloubů? A jak jsme významné říjnové dny oslavili? Prožitkovými činnostmi.

První říjnový den připadá na Mezinárodní den hudby. U příležitosti tohoto dne jsme si nejdříve vysvětlili, co to je hudba a jaký má vliv pro člověka. Poté nám holky z naší družiny připravily úžasný zážitek. Tři statečná děvčata z druhé třídy, která se věnují latinsko-americkým tancům, nám zatancovala některé druhy těchto tanců. Moc se nám to líbilo a povzbuzovali jsme je potleskem. Následně jsme se rozdělili do týmů. Mladší děti, druháčci, poznávali písničky podle melodie, kterou paní vychovatelka zahrála na flétnu, a kluci z páté třídy nám mezitím připravili překvapení. Složili společně rap o naší školní družině. Na závěr Mezinárodního dne hudby jsme relaxovali při poslechu Tibetské mísy a ochutnali jsme ozvučenou vodu z této mísy. Prý je léčivá.

Dalším, neméně zajímavým významným dnem, kterému jsme se věnovali, byl Mezinárodní den architektury. V komunitním kruhu jsme debatovali, co to vlastně architektura je, a poté jsme si na dataprojektoru ukázali zajímavé architektonické stavby na světě. Po skončení teoretické části jsme se vrhli na praktické činnosti. Rozdělili jsme se do týmů a naším úkolem bylo společně v týmu postavit zajímavou a netradiční stavbu. Vznikla tak nová Základní škola Baška, která je zajímavá tím, že tam učí napůl zvířata a napůl lidé. Další stavbou byl velký aquapark se spoustou tobogánů. Nejvyšší stavbou byl mrakodrap, jehož jedinečností je, že se z něj jezdí dolů obrovskou klouzačkou.

V říjnu si také připomínáme Mezinárodní den zvířat. U příležitosti tohoto svátku jsme si poslechli legendu o Františkovi z Assisi, který je patronem tohoto svátku, poté jsme si hráli se zvířátkovými plyšáčky, stavěli jsme ZOO a malovali jsme zvířátka.

Následně jsme se věnovali Světovému týdnu kostí a kloubů. Zahráli jsme si na lékaře a vedli jsme debaty o našem těle – o kostech, kloubech, jejich funkcích a vlastnostech a poté se družina proměnila na radiologické oddělení nemocnice a vytvořili jsme společně rentgenový snímek některých spolužáků.

Poslední říjnový významný den, kterému jsme se věnovali, než došlo k uzavření škol, byl Světový den duševního zdraví. Bylo to hodně symbolické téma pro tuto dobu. U příležitosti tohoto dne jsme si povídali o lidské psychice, co ji ovlivňuje, jaké známe emoce, duševní nemoci, co to je stres, jaký vliv má stres pro tělo a na závěr teoretické části jsme se seznámili se základními metodami, jak snížit stres v těle.  Poté následovaly praktické činnosti na podporu klidu a harmonie v těle, které vedli naši páťáci. Pro dobrý duševní vnitřní stav je důležité podporovat smysl pro humor, a tak jsme si vyprávěli vtipy. Klid v těle můžeme podporovat také různými relaxačními technikami. Jednou z nich je cvičení jógy. Tak jsme si v družině zacvičili jógu při poslechu relaxační hudby. Cvičení jógy vystřídala arteterapeutická metoda, při které děti vyjadřovaly, jak se cítí, výtvarným způsobem. Další činnost měl v režii Eda. Byla to opět činnost na podporu smyslu pro humor. Děti utvořily týmy a v jednotlivých týmech měli za úkol vymyslet a následně předvést scénku na téma „Dobrá a špatná nálada“. Zhlédli jsme scénky z prostředí rodinného i školního a u mnohých z nich jsme se opravdu velmi pobavili.  Na závěr dne jsme zařadili činnosti na podporu klidu. Lehli jsme si na deky a relaxovali jsme u pohádky, mazlili jsme se s myšičkou „Ouškem“ od Apolenky, která ji u příležitosti tohoto dne přinesla do družiny. Mazlení s domácím mazlíčkem má totiž také velké terapeutické účinky. Během sledování pohádky jsme se postupně vystřídali u bublinkové masáže nohou. Při odchodu jsme si popřáli hodně zdraví a věříme, že se opět brzy sejdeme.

Za školní družiny „Smajlíci“ a „Papoušci“

Bc. Šárka Valošková, Eva Šlosárková,

vychovatelky ZŠ Baška

 

Školní družiny se vydávají za celoročním poznáváním státních svátků a významných dnů v roce.
V září se děti opět sešly ve škole, některé z nich po několikaměsíční pauze. To bylo radosti, že opět vidí svou paní učitelku a spolužáky. Mnoho dětí se také těšilo na školní družinu. Nejen proto, že si tam můžou hrát se svými kamarády, ale také proto, že družina v Základní škole Baška nabízí dětem zajímavý a pestrý program. Po loňském úspěšném cestování kolem světa jsme přemýšleli, jakou cestou se vydat letos. Nakonec jsme dali hlavy dohromady a vznikl nápad, že se budeme seznamovat se státními svátky a významnými dny v roce prostřednictvím prožitkových činností. Hned v září jsme prožili několik svátků a významných dnů. Tím prvním byl Mezinárodní den demokracie (15.9.). U příležitosti tohoto svátku jsme vybírali a volili název školní družiny. Naše dvě oddělení, které tvoří děti z druhé a páté třídy, se letos jmenují „Smajlíci“ a „Papoušci“. 20.9. je Den malování mandal. Tento den jsme oslavili malováním a tvořením mandal z různých materiálů. V září je také Mezinárodní den Alzheimerovy choroby. U příležitosti tohoto dne jsme si povídali, co to je vlastně za nemoc a jak se projevuje. Poté jsme si procvičovali paměť různými hrami, zaměřenými na rozvoj paměti a logického myšlení. 21.9. si připomínáme Mezinárodní den míru. Tento den jsme si vyprávěli, co je to mír a co je to válka. Vzpomínali jsme, co o těchto pojmech známe již ze školy a poté jsme se rozhodli, že si vyrobíme z papíru symbol míru, holubičku, kterou jsme následně pouštěli u přehrady. První podzimní den (23.9.) jsme oslavili společnou procházkou obou oddělení k řece. Tam jsme dováděli s listím a vyrobili jsme velkou mandalu z přírodnin. Evropský den jazyků (26.9.) jsme oslavili diskotékou, při které nám kluci pouštěli zahraniční písně. Světový den cestovního ruchu (27.9.) jsme si užili hned několika hrami. Námětovou hrou „Na cestovní kancelář“, u moře jsme přiřazovali k sobě dvojice stejných mušlí, skládali jsme prázdninové puzzle, malovali jsme nejzajímavější zážitek z prázdnin a navštívili jsme prázdninovou cukrárnu, ve které jsme si vyrobili dortíček. Měsíc září jsme ukončili svátkem Den české státnosti (28.9.), prostřednictvím něhož se děti seznámily s příběhem o Václavovi a Boleslavovi. Z příběhu jsme se poučili, že spory řešíme domluvou. Na závěr si děti vyrobily svatováclavskou korunu a hrály si na krále.

Bc. Šárka Valošková, Eva Šlosárková, vychovatelky ZŠ Baška